25 söndagen under året - De betrycktas herre

Hej allihopa;
Idag hade jag en långt samtal med min bror på Irland.  Jag blev förvånad när han frågade mig …

25 söndagen under året

Kära vänner,
Jag är vid denna tid i Carndonagh, Co. Donegal för att förbereder mig för att fira Guldjubileum av min prästvigning med min familj, vänner och församlingsmedlemmar i församlingen jag växte upp i. Jag ser verkligen fram emot firandet på fredag, lördag och söndag. Be för mig och för alla oss som kommer att samlas här att Gud ska välsigna detta tillfälle med lycka och glädje och en djupare tro på hans kärlek och i oss. Jag kommer att be för alla er också att Gud  välsignar er och alla era nära och kära med några av dessa gåvor.

18-24 september
De betrycktas Herre
Jesus sade till sina lärjungar: "Ni kan inte tjäna både Gud och mammon ". Tack och lov är vi alla så mycket bättre idag än vad vi var i tidigare generationer och även bättre än vi någonsin förväntas vara. Detta för med sig en känsla av trygghet och minskar människors oro för framtiden. Men det kan också föra med sig en känsla av att vi är oberoende och tror att vi inte är i behov av någon, inte ens Gud. Vi blir själviska, och ju mer vi har, ju mer vill vi ha. Utmaningen i evangeliet i dag är att vara tacksamma för allt vi har och att lära sig att dela det med dem som är i behov av det. När vi blir egennyttiga med våra pengar blir vi också själviska med vår tid och detta får en allvarlig effekt på våra äktenskap och familjeförhållanden, det innebär att kvaliteten på våra liv sammantaget blir mindre kärleksfull. Vi vägrar också att ge tid till att bygga upp vår församling, eftersom vi är alltför upptagna eller alltför viktiga.

Under morgonen när vi vaknar
Fadern, vägled oss enligt din kärlekes lag
såsom du styr skapelsen.
Må vi älska varandra och bli fullkomliga
i det eviga livet som du förberett för oss.
Detta ber vi om genom Kristus, vår Herre.

Under dagen när vi är ifrån varandra
Herre, låt gåvan av vår kärlek till varandra
som vi ger för att visa vår tro på dig behaga dig.
Må vår kärlek växa i mildhet och ömhet
och föra oss till vår eviga belöning hos dig.
Detta ber vi om genom Kristus, vår Herre

Under kvällen och vår kvällsbön
Herre, hjälp oss genom din godhet. Gör oss starka i din kärlek.
Må vi sätta i verket allt som vi har lovat
så att våra liv kan fyllas med din frid.
Detta ber vi om genom Kristus, vår Herre
Amen.

Aktivitetsfråga
För ditt äktenskap:
Vad var ett av de trevligaste minnena under er friartid? Hur kan ni tillsammans återuppleva det den här veckan?

För andra:
Vad kan du göra den här veckan för att registrera din protest mot några orättvisor i kyrkan eller i samhället?

Ständig bön för äktenskap och familj

Senaste breven