32 och 33 söndagen under året Hoppets källa

Hej allihopa;

Hoppas ni har haft tillfälle att vara med Påve Franciskus i Malmö, eller ha kunnat följa det på TV.  Jag har följt det på TV och blev inspirerad av Påvens predikan. Det var några saker som... Colette»

Kära vänner,
Än en gång skickar jag "Ständig bön för äktenskap och familjs" nyhetsbrev för två veckor framåt eftersom jag kommer att åka på ett församlingsuppdrag nu i helgen. När jag är på ett uppdrag vet jag ofta inte var jag kommer att bo eller om det kommer att finnas tillgång till Internet där jag bor. Vissa ställen har det men andra inte. Den här gången kommer jag att vara i Rathfriland socken i Co. Down. Jag ser fram emot det eftersom jag redan har haft ett par möten med människor där och de är riktigt trevliga att umgås med. Var vänliga och be för oss att veckan kommer att gå bra och att tron kommer att förnyas i oss alla. Jag kommer att be för er också och för alla era nära och kära. Gud välsigne er

04-12 november Hoppets källa
Jesus sade: "Gud är inte en gud för döda utan för levande, ty för honom är alla levande." En av de riktigt vackra aspekterna av vår tro är vår kunskap som våra nära och kära som har dött och lever med Gud och att vi har gemenskap med dem. Vi firar detta under november månad på ett speciellt sätt. Detta uttalandet av Kristus är en mycket kraftfull uppenbarelse av denna tro. Men är detta uttalande också en underbar uppmaning till oss i dag för att komma till liv i vår tro. Så mycket av det kristna livet kan vara andefattigt där vi bara gör vår plikt mot Gud och varandra i stället för att ge ett entusiastiskt svar på denna extraordinära kärlek som Gud hyser för oss och som han visar oss varje dag. Vi behöver träna evigt liv nu genom att gå in i våra egna liv med fröjd och glädje i våra hem och i vår församlingsgemenskap. Annars kommer vi att leva i ett förnekande av vad Kristus säger: ".Han är Gud, inte av de döda, utan för levande"

Nådens och maktens Gud,
skydda oss från allt ont.
Ge oss andens frihet och hälsa till kropp och själ
till att göra ditt arbete här på jorden.
Detta ber vi om genom Kristus, vår Herre.

Nådens Gud,
acceptera gåvan av vårt äktenskap
som en deklaration av vår tro på dig till världen.
Hjälp oss att följa Kristus mer fullkomligt
och att växa i vår kärlek till varandra.
Detta ber vi om genom Kristus, vår Herre.

Kvälls/nattbön tillsammans
Herre, vi tackar dig för den föda din helige Ande ger oss.
Utgjut din ande över vårt äktenskap
och gör oss målmedvetna i vår tjänst för dig.

13 – 19 november  Guds triumf
Jesus sade till sina lärjungar: "När ni får höra om krig och oroligheter, så tappa inte besinningen." Då och då kommer alltid någon och skrämmer upp oss om världen undergång. Det finns alltid folk som tror på dem. Men som Kristi efterföljare är det inte vårt sätt att tänka. Vår uppgift är att förändra världen genom kärlekens kraft. Det finns många situationer i vår värld som vi inte kan påverka direkt utom genom bön och genom att utöva vår makt genom att rösta för fred och människors rättigheter. Men det finns situationer i världen som vi påverkar direkt och det är särskilt när vi leva ut vår tro på Kristus. De nära relationerna äktenskap och familjeliv måste vara så bra så lång som det beror på oss och det är inom vår kontroll. Vår församling som vi tillhör är också en plats där vi kan göra en skillnad genom att engagera oss i världens behov runtomkring oss.

All godhets Fader
håll oss trogna i det att vi  tjänar dig
för att tjäna dig är vår varaktig glädje.
Detta ber vi om genom Kristus, vår Herre

Herre Gud låt gåvan av vårt äktenskap
som vi erbjuder dig igen den här veckan
göra vår kärlek till dig större
och föra oss till evigt liv.

Kvälls/nattbön tillsammans
Fader, låt oss växa i kärlek till varandra
genom din helige Andes kraft
så att alla människor som finns runt omkring oss i våra liv
dras att lära känna din kärlek.
Detta ber vi om genom Kristus, vår Herre Amen.

Aktivitetsfrågor
För ditt äktenskap:
Vad skulle du helst vilja ha sagt till din fru / man i slutet av ditt liv? Säg det den här veckan.

För andra: Finns det någon som du behöver för att försonas med? Hur kan du göra det den här veckan?