Sjätte söndagen under året

Hej allihopa;
Nyligen sade någon till mig att receptet för ett gott äktenskap är öppenhet, ärligheten, omtanke och jag lägger gärna till ordet respekt. Allt är förstås grundat ...Colette

Tack för era böner för oss förra veckan för vår Province reträtt i Esker. Allt gick mycket bra för oss. Det var en trevlig och givande reträtt. Jag ber också om era böner för oss  den kommande veckan, särskilt på lördag 11 februari. Vi har en dag för gifta par i Clonard. Det finns  i dag 14 par bokade för den dagen, vilket är fantastiskt. Vi hoppas att detta kommer att bli den första av många dagar för paren här.
Som alltid är ni i mina böner. Må Gud fortsätta att välsigna er och alla era nära och kära iden kommande veckan.
Läs vidare»

12 - 18 februari Kristi lag - kärlek
Jesus sade till sina lärjungar: "Jag säger er, att om eder rättfärdighet icke övergår de skriftlärdes och fariséernas, så skolen I icke komma in i himmelriket." De skriftlärda och fariséerna i Jesu tid var renlevnadsmänniskor som hade missat poängen. De var lagkunniga  och hängivna lagen men hade förlorat Anden. Hur lätt är det inte för oss att också  bete oss likadant. I äktenskapet, till exempel, är det inte tillräckligt för en man eller hustru att undvika att bli intrasslad i en annan relation? Nej, deras trohet  är mycket mer än så eftersom det bör leda dem till att bygga upp sin kärlek till varandra på alla möjliga sätt. I familjelivet  finns det så många föräldrar som ofta  ger sina barn allt, utom mycket  av vad barn allra mest behöver, nämligen föräldranas tid, deras kärlek och deras bekräftelse. Och i våra församlingar är det är alltför vanligt att människor minskar bruket av sin tro och går färre gånger i mässan på lördagar/söndagar,   i stället för delta och skapa en församling som tar sitt uttryck i veckoeukaristin.

Gud, vår Fader,
du har lovat att alltid förbli med  alla dem
som gör det som är rätt och riktigt.
Hjälp oss att leva vårt äktenskap i din närvaro.
Detta ber vi genom Kristus, vår Herre.

Herre, vi  ger dig vår kärlek i vårt äktenskapet
 i lydnad till ditt ord.
Må ditt ord rena och förnya oss
och leda oss till evig liv.
Vi ber detta genom Kristus, vår Herre.

Kvälls/nattbön tillsammans
Herre, du erbjuder oss ett fulländat liv.
Må vi alltid sträva efter det som är bäst för vårt äktenskap.
Vi ber vår bön genom Kristus, vår Herre.

Aktivitetsfrågor
För ditt äktenskap: På vilket sätt kan du glädja din fru / man den här veckan?
För andra: Tänk på någon som du inte har varit i kontakt med sistone.
Hur kan du ta kontakt den här veckan?