Den heliga familjen

Hej allihopa,
God fortsättning.  Hoppas ni har haft det fint.  Vi har träffat alla barn och barnbarn och det var väldigt roligt men intensivt.  På Julafton kl.11.00 deltog vi i gudstjänsten...

Varma hälsningar,
Colette
»
Kära vänner,
Jag hoppas att ni har haft en väldigt god jul och att den här veckan fortsätter att vara full av glädje och frid för er och hela er familj. Jag bifogar  också mitt nyhetsbrev för nästa vecka. Vi firar den heliga familjens högtid, en mycket speciell högtid efter jul, och som jag gör det passar jag på att önska er och alla era nära och kära ett mycket gott nytt år. Må 2018 bli ett år fyllt med allt som är gott för er själva och för oss alla. Må Gud välsigna kyrkan i Irland på ett speciellt sätt eftersom vi förbereder oss för "The World Meeting of Families"  i augusti. Delta gärna i förberedelserna, särskilt i din egen församling och stift. Gud välsigne er alltid.
Jag ber om era förböner för Mary & Jim Corry.  Marias bror Mark är i ett kritiskt tillstånd i Craigavon ​​Hospital. Hela familjen har blivit kallad dit idag. Vänligen be för dem och för Mark att Gud visar sin närvaro och kärlek till dem under denna svåra tid.

31 december - 6 januari,  Den heliga familjen
"Och Jesus växte till i ålder och vishet och nåd inför Gud och människor". Det är alltid fascinerande att se barn växa upp. Varje litet steg är fylld av underverk. Det tar inte lång tid för varje barn att börja visa sin egen individualitet och speciella gåvor. Detta är vad som också hände med Jesus. Maria och Josef var tvungna att gå igenom alla föräldrars känslor, och undrade vad som skulle bli av den här pojken, de oroade sig för honom. I världen av idag måste barn växa upp med så mycket som kommer i vägen för deras sanna utveckling.
Många blir dragna bort från en levande tro och en verklig kunskap om Guds kärlek, till stor sorg för deras föräldrar och morföräldrar. Det är bara genom att samarbeta som föräldrar, som par, som samhälle, som vi kan förmedla denna mest värdefulla av alla gåvor, trons gåva. Gör ditt hem till en plats för kärlek och bön. Gör din församling till en välkomnande plats av glädje till Guds ära.

Fader, hjälp oss att leva som den heliga familjen,
förenade i respekt och kärlek.
Låt vår kärlek till varandra i äktenskap
hjälpa oss att ge nytt liv åt våra barn och barnbarn
och till alla som delar våra liv.
Detta ber vi om genom Kristus, vår Herre.

Herre, acceptera gåvan av vår kärlek i äktenskapet.
Genom Maria, Guds Jungfrus böner,
och hennes man Josef,
förena våra familjer i fred och kärlek.

Evig Fader, vi vill leva som Jesus, Maria och Josef,
i fred med dig och varandra.
Må vår kärlek i äktenskapet hjälpa oss att möta glädje och sorg i livet.

Aktivitetsfrågor
För ditt äktenskap: Vad tycker du bäst om hos din fru som en mamma, och din man som pappa? Dela det med varandra den här veckan.

För andra: Vilka saker tycker du bäst om hos  din mamma och pappa? Berätta det för dem om det är möjligt den här veckan - även i bön.