Fjärde söndagen under året

Hej allihopa!
Collette»

Kära vänner,

Tack för allt vad ni för med till vår värld och till kyrkan genom er kärlek till varandra i äktenskap och familjeliv. Tack för att ni lever ut er tro på Jesus Kristus. När vi nu  kommer till slutet av januari är det bra att återuppta ett ännu starkare engagemang för vår kärlek till varandra i den kommande veckans bön och reflektion. Ni är alltid i mina böner att Gud ska fortsätta att välsigna er  och alla era nära och kära - och att Gud fortsättningsvis kommer att välsigna oss genom er.

28 januari - 3 februari , Herren vår lärare
”Folket häpnade över hans förkunnelse, eftersom han lärde med makt och myndighet och inte som de skriftlärde." Som kristna tror vi att Jesus är den som står över alla och som kan lära oss om Gud. Den Gud som han uppenbarar för oss är en Gud med oändlig kärlek och medkänsla. Ibland förflyttar vi oss, precis som kyrkan bort från denna Gud och skapar en rädslans och domens gud. Vårt ansvar är att målmedvetet komma tillbaka till Jesus Gud.
Vi tror också att Jesus är den som står över alla andra och som kan lära oss om meningen med människans liv. Han lär oss mycket tydligt att mänskligt liv handlar om kärlek. Vi får det till att handla om rikedom, status eller njutningar, därför behöver vi ständigt gå tillbaka för att knyta vårt hopp till kärleken: i äktenskapet; i familjelivet; i vårt liv med varandra och i samhället. Detta blir allt viktigare när vårt samhälle förändras med en sådan hastighet att vi kan riskera att lämnas utan rötter.

Herre, vår Gud, hjälp oss att älska dig
som ett gift par med hela vårt hjärta,
och att älska alla människor som du älskar dem.
Detta ber om genom Jesus Kristus, vår Herre.

Herre, ta emot vår kärlek i äktenskapet som en gåva.
Hjälp oss att uppskatta varandra
så att vår kärlek kan utstrålas till alla runt omkring oss.
Detta ber om genom Jesus Kristus, vår Herre.

Herre, du uppmuntrar oss varje dag
genom din Helige Andes kraft.
Hjälp oss att vara dig trogen vår överenskommelse att älska varandra i äktenskapet.

Aktivitetsfrågor
För ditt äktenskap: Vad tycker du bäst om hos din man / fru i veckan? Hitta ett sätt för att att låta henne/han få veta det.

För andra: Finns det någon du vet vem som är stressad för närvarande? Hur kan ni som ett par ge stöd till den här personen i veckan?