Artonde söndagen under året

I morgon, onsdag, är den 1 augusti. Det är festdagen för St. Alphonsus de Liguori, grundaren av redemptoristerna. Be för oss här i Clonard och alla redemptorister över hela världen att vi kan leva vårt kall med glädje och med stort hopp. I morgon är också början på en ny månad. Låt oss be för varandra att var och en av oss kan göra en ny början i vårt efterföljande av Kristus.   Jag bifogar bönen för nästa vecka. Jag hoppas att ni kommer att finna den till hjälp i ert liv som ett gift par, ensamstående, ordensfolk och / eller präst. Det handlar om att ständigt ändra våra prioriteringar om och om igen. Låt denna process ge oss all riklig glädje och lycka. Gud välsigne er.

5 augusti - 11,  Vårt bröd från himlen
Jesus sade till folket: "Arbeta inte för den mat som tar slut utan för den mat som varar och ger evigt liv och som Människosonen skall ge er". Var och en av oss har en mängd olika människor och saker som är viktiga för oss och vi vill inte försumma någon av dem. Vi har dock alla ett stort ansvar att göra våra prioriteringar och att göra dessa prioriteringar rätt. Det är vad Jesus kallar oss till att göra den här veckan. De viktigaste sakerna är de som håller för evigt såsom kärlek, tro, hopp och de viktigaste människorna är vår egen familj och församling. Gifta par måste göra sitt äktenskap till sin prioritet. Föräldrar måste göra sin familj till sin prioritet. Som troendes måste vi göra vår församling till vår prioritet. Allt detta innebär att andra saker och människor blir mindre viktiga samtidigt som vi inte ska försumma dem.
DE PAR SOM BER TILLSAMMAN HÅLLER SAMMAN.

Evige godhetens Fader, vårt ursprung och vägledning,
var nära oss och hör bönerna från alla som prisar och ärar dig.
Förlåt oss våra synder och hela oss till livet.
Håll oss, och vårt äktenskap, säkert i din kärlek.
Detta ber vi  genom Kristus, vår Herre.

Bön mitt på dagen när vi är  på var sitt håll
Barmhärtighetens Herre, gör den kärleken vi delar helig.
Låt vårt äktenskaps  andliga uppoffring
göra oss till en evig gåva till dig.
Detta ber vi genom Kristus, vår Herre.

Herre, du ger oss kraft i det nya livet
genom din kärleksgåva i oss och för oss som ett par.
Skydda vårt äktenskap med din kärlek
och förbered oss för evig återlösning.
Detta ber vi genom Kristus, vår Herre.

Aktivitetsfrågor
För ditt äktenskap:  Minns tre glädjefulla tillfällen ni har haft tillsammans. Skapa minst en till, för varandra den här veckan.
För andra: Gör två besök i veckan som ett par, en till en kyrka och en till en person som skulle vara glad över ett besök av er.