Tjugonde  och tjugoförsta söndagen under året

Kära vänner,
 Förra lördagen hade jag privilegiet att döpa min brors barnbarn Oisin Patrick. Det var ett underbart tillfälle. Jag var väldigt medveten om livets storhet och trons skönhet genom denna baby. Var vänlig och håll honom och hans föräldrar och alla unga barn i era böner så att vi kan vara dem värdiga när de växer upp.

Jag skickar er två veckoutgåvor av nyhetsbrevet ikväll eftersom jag åker till Dublin imorgon, till World Meeting of Families och påve Franciskus besök för detta speciella tillfälle, och därifrån åker jag nästa vecka går till en konferens i Thurles, Co Tipperary. Ni kommer att vara i mina böner varje dag under den här tiden att Gud kommer att välsigna er och alla era nära och kära med mycket mycket glädje och lycka. Vänligen be för mig och för alla som kommer att vara i Dublin i veckan. Om ni är där, besökdå  oss då speciellt  vid Redemptoriståndet i RDS ,för en timmes bön varje dag, onsdag - fredag ​​för äktenskap och familjeliv. Det skulle vara så trevligt att se dig där.

26 augusti - 1 september Det är andan som ger livet
Jesus sade till de tolv: "Inte vill väl ni också gå er väg?" Simon Petrus svarade: "Herre, till vem skulle vi gå? Du har det eviga livets ord. "Med alla skandaler och följdskador i kyrkan idag är det svårt för många att stanna kvar i kyrkan. Och många lämnar. Dagens evangelium ger en stark grund till att tänka över det igen. Det betyder inte att man ska blunda för allt som hänt. Det skulle vara helt oansvarigt. Det betyder dock att vi går tillbaka till grunden om vad kyrkan handlar om, Jesus Kristus, och överlåter oss till honom igen. Vi gör detta genom att förena oss till varandra i äktenskapet; genom att göra våra hem till sanna inhemska kyrkor genom kvaliteten på vår kärlek och bön; och genom att göra ett åtagande att utveckla vår församling till en plats där alla är respekterade och älskade och där vi tillber vår Gud i ande och i sanning.
DE PAR SOM BER TILLSAMMAN HÅLLER SAMMAN.

Fader, hjälp oss att se värdet i vårt äktenskap
Det kommer att ge oss bestående glädje i denna föränderliga värld.
I vår längtan för vad du lovar
gör oss till ett i tanke och hjärta.

Bön mitt på dagen när vi är  på var sitt håll
Barmhärtig Gud, du har gjort oss till ditt folk
genom din Sons död och uppståndelse.
Hjälp oss att leva som ditt folk genom det sätt vi älskar,
i äktenskap, i familjelivet och i vårt samhälle.
Detta ber vi genom Kristus, vår Herre.

Herre, må vårt äktenskaps sakrament
öka din kärleks helande kraft i oss.
Låt den styra och rikta våra ansträngningar
till att behaga dig i allt.
Detta ber vi genom Kristus, vår Herre.

För ditt äktenskap: Vilken gåva kan du ge din fru / man i veckan?
För andra: Kan ni, som ett par, göra det möjligt för ett annat par, att få tid för sig själva den här veckan?'

2  - 8  september Livets bud
"Det här folket hedrar mig bara med sina läppar, medan deras hjärtan är långt ifrån mig."  Jesus citerade denna text från profeten Jesaja till fariséerna och de skriftlärda. Vi behöver också lyssna på den idag. Vi blir så vana vid att göra vissa saker och som vi sedan har glömt bort varför vi gör dem och då är våra hjärtan inte i dem. Detta gäller vår trosutövning som lätt kan reduceras till ritualer och plikter för oss. Det är också  sant vad det gäller vår kärlek till varandra. Män och hustrur måste ständigt förnya sin kärlek till varandra och lägga ner sina hjärtan i den kärleken igen. Föräldrar behöver förnya sin kärlek till sina barn eftersom föräldraskap lätt kan bli en börda som bärs med ett förkrympt hjärta. Vi måste på nytt lägga vårt hjärta  i vår bön så att Gud har möjlighet att bli mer och mer levande för oss.

Allsmäktig Gud, allt gott kommer från dig.
Fyll våra hjärtan med kärlek till dig.
Öka vår tro, och genom din konstanta omsorg
skydda det goda du har gett oss i vårt äktenskap.

Bön mitt på dagen när vi är  på var sitt håll
Herre låt vår dagliga kärlek för varandra som maka och make
ge oss din välsignelse och uppnå i oss
ditt löfte om det eviga livet.
Detta ber vi genom Kristus, vår Herre.

Herre, du förnya oss ständigt genom de livets gåvor som är dina.
Stärk oss i vår kärlek till varandra
och hjälpa oss att tjäna dig i varandra.
Detta ber vi genom Kristus, vår Herre.

För ditt äktenskap: Minns några goda tider från er semester. Planera tillsammans den här veckan hur ni ska skapa romantik i ert äktenskap under de kommande tre månaderna.
För andra: Ta tid för dig själv personligen denna vecka för att få vara i fred och koppla av.