Åttonde söndagen året

Med detta mejl är vi slutet av en tid med en serie av söndagar ”under året”. Nästa vecka börjar vi fastan för 2019. Tack för de senaste åtta veckorna. Det har varit ett nöje att  få vara en del av dem med er. Jag ser fram emot veckorna under den kommande fastan och  veckorna efter påsk och framåt.

Vår resa i tron med Kristus och med varandra är ett spännande sätt att leva på. Det finns alltid mer att få och att växa i. Jag hoppas att ni tycker att det är bra för er själva. Tack för all er godhet och kärlek. Ni är i mina böner varje dag, varje vecka. Må Gud välsigna er och era familjer samt vänner under veckan som kommer.

3 -9 mars, Uppskattning och att säga tack
Jesus sa till sina lärjungar: "Varför ser du flisan i din brors eller systers öga och märker aldrig bjälken i ditt eget?" Vilket kraftfullt uttalande, som är till stor hjälp för att kunna göra förändringar i våra relationer, äktenskap, familj och församlingar, om vi verkligen vill göra en faktisk skillnad i vår värld. Att ge negativ kritik blir väldigt lätt ett sätt att leva på  i våra äktenskap och familjeliv. I allmänhet handlar det om relativt obetydliga saker och vi skapar  storm i ett vattenglas. Bjälken i vårt eget öga är det som hindrar oss från att se godheten i varandra och erkänna den godheten som vårt sätt att leva på. Kritik leder till olycka, kyla och avstånd i vårt familjeliv. Positiva utlåtande och tacksamhet leder till glädje och lycka och frid. Detsamma gäller livet tillsammans i vårt samhälle. Det är vad Kristus kallar oss till.

Herre, led världshändelsernas riktning
och ge oss som ett gift par och hela din kyrka
glädje och frid i att tjäna dig i frihet.
Detta ber vi om genom Kristus, vår Herre.

Gud, vår Skapare, låt vår kärlek i äktenskapet,
som vi erbjuder dig igen den här veckan,
som ett tecken på vår kärlek och tillbedjan,
leda oss till frälsning.
Detta ber vi om genom Kristus, vår Herre.

Frälsningens Gud låt vårt äktenskaps sakrament
föra oss och alla de som vi älskar till det eviga livet.
Vi ber om detta genom Kristus, vår Herre.

För ditt äktenskap: Vilka är några av de finaste sakerna som du  har uppskattat hos din fru / make nyligen? Berätta det för henne / honom om dessa saker den här veckan.
För andra: Finns någon du vet vem är ensam eller ledsen? Ta kontakt med den personen tillsammans den här veckan