Första och andra söndagen i fastan - bön för äktenskap och familjeliv

I morgon är askonsdag, vilket är början på en ny fastemånad!! Jag hoppas att ni är redo för den. Jag ser fram emot den själv samtidigt som jag också ser det som ett ytterligare bra tillfälle att växa i min tro på Kristus som vår frälsare och i hans död och uppståndelse som det ultimata tecknet på Guds extraordinära kärlek för oss. Det är också en tid för oss alla att växa i vår kärlek till varandra och i en övertygelse om hur viktigt det här är för kyrkan idag och för den värld vi lever i.
Jag skickar er två omgångar av nyhetsbrevet idag eftersom jag åker på ett församlingsuppdrag till Lower Morne på lördag och vet inte om det kommer att finnas tillgång till internet där jag bor nästa vecka. Vänligen be för Fr. Brendan Keane och mig, att det kommer att gå mycket bra för församlingen den här veckan som kommer. Jag kommer att be för er och era familjer varje dag i veckan om att Gud ska fortsätta att välsigna er med glädje och frid.

10 - 16 mars, Jesus är Herre
An­den drev ho­nom ut i öknen, och han var i öknen fyr­tio da­gar och sat­tes på prov av Sa­tan." När vi börjar fastan, kommer vi i kontakt med de grundläggande frestelserna i det mänskliga livet som kan leda oss till katastrof. Den första av dessa är stolthet. Det betyder inte att vi trivs bra, men tänker på oss själva som det enda och viktigaste i våra liv.
Under denna tid är vi inbjudna att omfördela våra prioriteringar igen. Den andra frestelsen är att makt som gör att vi vill bevisa att vi är bättre än andra. Den enda kraft som vi bör utöva som Kristi anhängare är kärlekens kraft genom vilken vi glömmer oss själva, dör bort från oss själva så att andra kan ha liv. Fastan är också en tid för att förändra vårt sätt att leva som inte överensstämmer med Guds vägar, eftersom den tredje frestelsen är presumtion. Gud respekterar våra val och belöningar och straffar oss i enlighet därmed.

Fader, hjälp oss att förstå meningen av din sons död och uppståndelse
genom vår efterlevnad av fastan
och lär oss att reflektera över den i våra liv
i egenskap av att vara ett gift par.
Detta ber vi om genom Kristus, vår Herre. Amen

Herre, gör oss värdiga din kärlek.
Låt våra ansträngningar att älska varandra i äktenskapet
hjälpa till att förändra våra liv.
Detta ber vi om genom Kristus, vår Herre. Amen

Fader, du ökar vår tro och hopp och fördjupar vår kärlek.
Hjälp oss att leva genom ditt ord som gifta
och att söka Kristus som vår väg, vår sanning och vårt liv.
Detta ber vi om genom Kristus, vår Herre. Amen

För ditt äktenskap: Vad är ursprunget till er kärlek i äktenskapet? Återkalla  dessa i minnet under veckan och förnya romantiken från dessa dagar.
För andra: Hur kan du hedra dina föräldrar, även de som har dött, på ett speciellt sätt i veckan?