Tjugonionde söndagen under året

Vi är mitt i ett Triduum för att hedra St. Gerard Majella i Clonard för närvarande. Det är underbart att se så många unga familjer här som firar ett nytt liv och hedrar detta Redemptorist-helgon som är  havande kvinnors skyddshelgon. Vänligen be för alla kvinnor och par som förväntar sig ett barn just nu, så att Gud må välsigna dem med hälsa och hopp i den växande och det tråkiga godkännandet av aborter.
Jag bifogar mina utskick för nästa vecka. Huvudtemat för det är kraften och vikten av bön, särskilt i familjelivet. Jag hoppas att ni tycker att det är användbart för er själva och för er församling.
Ni är i mina böner som vanligt, att Gud  fortsättningsvis välsignar er med en allt större kärlek till varandra och ett starkare engagemang för vår tro på Jesus Kristus. Tack för dina böner för mig.

20-26 oktober Bönens kraft
”Och han framställde för dem en liknelse, för att lära dem att de alltid borde bedja, utan att förtröttas.” Det finns så många saker som får oss att tröttna idag. I kyrkan finns alla skandaler för sexuella övergrepp; i samhället finns det ekonomiska skandaler från politiker till affärsmän; i familjelivet  är det många skilsmässor. I församlingar finns det så många människor som har gett upp. Och det fortsätter och fortsätter. Och ändå har vi en kraft som kan föra oss genom allt - bönens kraft. Bön bör inte vara en flykt från de allvarliga saker som finns runt omkring oss. Vi måste möta dem alla. Men bön är en påminnelse om att vi inte behöver möta dem på egen hand utan med Guds närvaro och hjälp. De två platserna där denna bön är mest brådskande är i våra hem så att vårt familjeliv kan växa, och i vårt församlingar så att vi kan bli de människor Gud vill ha, ett folk som är engagerat i hans väg för vår värld.

Allsmäktig och evige Gud,
vår källa till kraft och inspiration,
ge oss styrka i vår kärlek i äktenskapet,
och glädje över att få tjäna dig som Kristi efterföljare.
Detta ber vi om genom Kristus, vår Herre.

Herre Gud, låt vår kärlek till varandra i äktenskapet
ge oss din kärlek och förlåtelse
och ge oss frihet till att tjäna dig i våra liv.
Detta ber vi om genom Kristus, vår Herre.

Kärleksfulla Fader, låt din heliga ande
hjälpa oss att förbli trogna mot dig
och vårt äktenskaps sakrament
och lär oss vägen till evigt liv.
Detta ber vi om genom Kristus, vår Herre. Amen.

För ditt äktenskap: På vilka sätt kan du lyssna mer till din fru / make's behov den här veckan?
För andra: Hur kan du få mer tid för bön, varje dag, personligen och som familj, den här veckan?