Andra söndagen i advent

Jag beklagar att jag skickar detta en dag senare än vanligt den här veckan.  Jag besökte min familj i Donegal i ett par dagar och hade inte tillgång till någon Internetanslutning igår, så att jag kunde skicka detta till dig.  Jag hoppas att det inte blev till besvär för någon av er.
Bifogat är mitt bidrag för nästa vecka, den andra veckan i advent. Jag hoppas att det kommer att vara till hjälp för er i era förberedelser inför julen. Det finns en mycket speciell känsla av Guds närvaro under dessa adventsveckor. Jag hoppas att ni själva får uppleva detta.  Ni är i mina böner varje dag och varje vecka  om att Gud må välsigna er i er kärlek till varandra, i er familj och i er församlingsgemenskap.  Snälla fortsätt att be för mig och för varandra.

8  – 14 december,   Bered en väg för Herren
"Omvänd er, för himmelriket är nära." Dessa ord sagda av Johannes Döparen i söndagens mässa används ibland för att skrämma folk.  Men det är ett annat  sätt att säga vakna upp och se undret och skönheten runt omkring dig.  Det viktigaste sättet att omvända sig är att sluta ta så mycket för givet och börja om igen för att få en känsla av förundran över all den godhet som finns i ditt liv. Ett säkert tecken på omvändelse är glädje.  Det första stället att leta efter detta är i ditt hem och i din familj.  Räkna dina välsignelser här och börja se hur mycket du får från dem du älskar snarare än allt du tror att du ger.  Detta kommer att bli en underbar förberedelse inför julens glädje.  För det andra titta på den församling du tillhör och erkänn alla gåvor och den nåd du får där, och tacka.

Maktens och barmhärtighetens Gud, öppna våra hjärtan i ett välkomnande.
Ta bort de saker som hindrar oss från att ta emot Kristus med glädje,
så att vi i vårt äktenskap kan dela hans visdom
och bli ett med honom när han kommer i sin härlighet,
Ty han lever och regerar med dig och den Helige Ande
En Gud i evigheters evighet.  Amen.

Herre, vi är ingenting utan dig.
När du stödjer oss med din barmhärtighet,
ta emot våra böner och offergåvor i äktenskapets sakrament
och dra oss närmare varandra i kärlek dag för dag.
Detta ber vi om genom Kristus, vår Herre.  Amen

Fader, du ger oss del i ditt liv
genom vår kärlek till varandra i vårt äktenskap.
Lär oss att leva av din visdom och att älska det som hör himlen till
Detta ber vi om genom Kristus, vår Herre.  Amen.

För ditt äktenskap: på vilka sätt kommer du att överraska din hustru/make i din kärlek den här veckan som ett led fram till jul?
För andra:  Hur kommer du, som ett par, kunna ge hopp till andra fram till jul?