Första påsksöndagen

Med detta mail ser vi fram emot påskdagen och påskveckan.  Hur annorlunda det än ser ut i år jämfört med något annat år som vi känner till sedan tidigare, så får vi ändå som troende, i Jesus Kristus, tänka i termer av en glad påsk och en glad påskvecka, eftersom vi firar Kristi nya liv i hans uppståndelse. Det kan vara svårt för oss att se någon ljusning vid horisonten på grund av allt som händer med corona-viruset både här och över hela världen, men vår tro lär oss att Kristi uppståndelse sker ändå och kommer att segra.

Bifogat är mitt bidrag för nästa vecka.  Jag hoppas att ni kommer att finna det till hjälp för er själva och för er församling.  Det är i dessa nära relationer i äktenskap och familj och i församlingen som vi både kan uppleva tro och hopp genom kärleken och även bidra till att denna erfarenhet kommer andra till del.
Ni kommer att vara i mina böner som vanligt att Gud ska vara med er för att hålla er och alla era nära och kära säkra från alla skador och att ni får vara nära varandra och Gud i Kristus.  Tack för era böner för mig.  Glad påsk.

12  –  18 april, Han är uppstånden Halleluja
"De har tagit Herren ut ur graven, och vi vet inte var de har lagt honom" (Maria av Magdala).  Påsken är en fantastisk tid när vi förnyar vår tro på Kristi uppståndelse.  Maria av Magdala var förtvivlad när hon trodde att han var borta,  och hennes hjärta hoppade av glädje när hon hörde honom ropa hennes namn. Vi går igenom en mycket svår tid just nu. Vi kan vara förtvivlade och redo att ge upp eftersom så mycket av det vi uppskattar ligger i spillror.  Det är så viktigt att vi lyfter oss över vår förtvivlan och arbetar tillsammans för att göra kyrkan till vad den är menad till att vara i vår värld, ett folk som lever med livet i Kristus, Guds kärlek och en tjänandets ande till varandra. Utgångspunkten för detta finns i våra hem och vår församling. Det är på dessa platser som Kristus verkliga kraft finns. Vi har så mycket att leva för.

Gud vår Fader, genom att låta Kristus din Son återuppstå
erövrade du dödens makt och öppnade vägen till evigt liv för oss.
Låt vår hyllning till hans nya liv låta oss återuppstå
och förnya våra liv och vårt äktenskap genom Anden som finns inom oss.
Detta ber vi om genom Kristus, vår Herre. Amen

Herre, med påskglädje erbjuder vi dig vår kärlek till varandra.
Må vår kärlek i vårt äktenskaps sakrament växa sig stark och levande
och låt vårt liv tillsammans utstråla glädje och lycka.
Detta ber vi om genom Kristus, vår Herre. Amen

Kärlekens fader vaka över din kyrka.
Välsigna vår kärlek i vårt äktenskap
och för oss till uppståndelsens härlighet.
Vi ber vår bön genom Kristus till vår Herre. Amen

För ditt äktenskap: Vad är din största önskan för ert liv tillsammans i ert äktenskap?  Hur kan ni arbeta för det den här veckan?
För andra: Till vem kan ni som ett par ge särskild glädje till den här veckan?