Sjunde påsksöndagen

Den goda nyheten för närvarande är att kyrkorna öppnar igen för personlig bön - det är kyrkbyggnaden! Det underbara är att kyrkorna aldrig riktigt stängdes och aldrig kan stängas när vi tänker på dem som du och jag, de människor som är kyrkan. Tack för att du är öppen för bön hela tiden.

Bifogat är mitt bidrag för nästa vecka, veckan för Kristi himmelsfärd. För oss på Irland kommer denna högtidsdag att äga rum nästa söndag – för människor på andra platser kommer den att vara på denna kommande torsdag.  Oavsett vilken dag det är för oss, är Guds ord lika kraftfullt. Det är löftet som Kristus ger oss, att han är med oss ända tills tidens slut - och vi är med honom tills tidens slut.

Låt oss hålla varandra i våra böner varje dag så att vi kan komma till en verklig kunskap om sanningen i hans löfte och fyllas med den glädje som bara han kan tillföra oss.  Gud välsigne er och alla era nära och kära.

24 - 30 maj,  Kristi himmelsfärd
"Ni ska veta att jag alltid är med er, ända tills tidens slut."  Detta löfte som Jesus gav sina lärjungar, när han lämnade dem vid sitt  är upptagande till himmelen ,är en underbar sanning för oss alla i dag. Det är ett löfte som uppfylls på så många sätt. Han är med oss varje gång vi är tillsammans eftersom han sa att där två eller tre av oss är samlade, är han mitt ibland oss.  Detta har stora konsekvenser för våra hem och familjer. Kärleken till man och hustru gör Kristus närvarande. Kärleken till föräldrar och barn gör Kristus närvarande. Varje sammankomst där vi är en del av i vår församling gör Kristus närvarande. Det är meningen med att vara en församling - en gemenskap av människor som gör Kristus närvarande för världen omkring dem så att han kan vara världens Frälsare Vi påminns kraftfullt om denna verkliga närvaro av Kristus genom det välsignade sakramentet som finns i vårt samhälle.  Den här veckan förnyar vi vår tro på detta mysterium.

Gud vår Fader gör oss glada i vår kärlek till varandra.
Låt oss som ett gift par följa Kristus in i den nya skapelsen,
för hans upptagande till himmelen är vår härlighet och vårt hopp.
Detta ber vi om genom Kristus, vår Herre. Amen

Herre, ta emot gåvan av vår  kärlek i äktenskapet
när vi firar Kristi din Sons himmelsfärd.
Låt hans gåvor hjälpa oss att uppstå med honom till himlens glädjeämnen,
där han bor och regerar i evigheter. Amen

Fader, i vår kärlek till varandra i äktenskapets sakrament
berör vi det gudomliga liv du ger till världen.
Hjälp oss att följa Kristus med kärlek
till evigt liv där han är Herre i evigheters evighet. Amen

För ditt äktenskap: På vilka sätt berikar bönen med och för varandra ditt äktenskap?  Dela det med varandra den här veckan.
För andra: Tänk på någon grupp kontemplativa människor i kyrkan idag.  Hur kan du som par vara i kontakt med dem den här veckan?