Tjugoåttonde söndagen under året

Bifogat hittar ni mitt bidrag för nästa söndag och den kommande veckan. Guds ord ger ett helt annat sammanhang i våra liv, ett som vi måste lyssna på. Det sammanhang vi har för närvarande utifrån allt som händer  i och med spridningen av Covid-19 och uppmaningarna till nya restriktioner kan ge en känsla av förtvivlan och ångest. Guds ord handlar om anden och det är också mycket viktigt sak för anden kan vara fri även när vi är begränsade fysiskt och  det måste vi också förhålla oss till det.
Ni är i mina böner varje dag om att Gud ska hålla er och alla era nära och kära säkra från viruset och dess många olika effekter. Men jag ber också att Gud ska lyfta er ande genom er kärlek till varandra och den glädje som kan hittas i er kärlek och ert liv som ni lever för varandra. Fortsätt att be för mig och för alla dem som följer detta program för gifta par på så många olika platser. Tack.

1 – 17 oktober  Många kallas men få är utvalda
"Allt är klart.  Kom till bröllopet."  Jag har varit på många bröllop under året och det slår mig att oavsett hur många du går på är ett sådant tillfällen alltid stora händelser. Man tröttnar aldrig på dem. Det är till detta Jesus vill för oss som sitt folk - att vi skulle få vara glada, lyckliga, och firande bröllopsgäster. Gör en särskild ansträngning, som ett svar på hans ord denna vecka, för att föra denna känsla av glädje till varandra, eftersom detta också är ett viktigt sätt att utöva vår tro på.
Detta är särskilt viktigt i våra hem så att alla som bor där får känna av guds kärleks under. Det krävs en verklig ansträngning från allas sida, för att ständigt skapa den här känslan av glädje, men det är väl värt mödan.
Det är också så viktigt i vår församling att utveckla denna känsla av frihet till varandra så att andra kan få veta och känna hur mycket de är älskade.

Herre, vår hjälp och vägledning,
gör din kärlek till grunden för våra liv.
Låt vår kärlek till dig uttrycka sig genom vårt äktenskap
i vår iver att göra gott för varandra
och för alla som vi träffar den här veckan.
Detta ber vi om genom Kristus vår Herre.   Amen

Herre, ta emot våra böner
och gåvan av vår kärlek till varandra
som vi erbjuder i tro och kärlek.
Må vårt liv tillsammans i vårt äktenskap föra oss till din härlighet.
Vi ber detta genom Kristus Vår Herre.   Amen

Allsmäktige Fader, vi tackar dig för alla dina kärleksgåvor,
särskilt för varandra.
Stärk vår kärlek varje dag
så att vårt äktenskaps sakrament kan ge oss en del i ditt liv.
Vi ber detta genom Kristus Vår Herre.  Amen

För ditt äktenskap: På vilka sätt skulle du vilja se ditt äktenskap växa under de kommande månaderna?  Dela med er av det till varandra den här veckan.
För andra: Tänk på någon grupp som arbetar med ungdomar i kyrkan.  Hur kunde du stödja den gruppen den här veckan?