Tredje söndagen under året

Sen jag skrev till er den här gångeni  förra veckan har min bror Philip dött. Han var på ett vårdhem på grund av bröst- och lungproblem. I söndags för en vecka sedan testades han positivt för Covid-19 och inom en vecka, under förra lördagen förra, dog han. Må han vila i frid. Det har varit en svår tid för mig och för oss som familj. Så jag ber om era böner för Philip och för oss alla.

Bifogat är mitt bidrag för nästa söndag och  den följande veckan. Fokus är på vår kallelse som Kristi efterföljare och där vill han leda oss. Detta är lika viktigt om vi är ensamstående eller gifta, präst eller religiösa. Var och en av oss är kallade till att leva vårt kall så fullständigt som möjligt för att fylla den värld vi lever i med Guds kärlek. Jag hoppas att ni kommer att finna det till hjälp att titta på och för att planera för din kallelse i nästa vecka.

Som alltid kommer ni att vara i mina böner varje dag att Gud må fylla er med frid och energi satt ni må upptäcka en allt mer fullständig närvaro av Kristus bland er. Tack för er kärlek och er tro.

24 –30 januari,  Herrens vägar
"Följ mig och jag ska göra er till människofiskare."  Dessa Jesu ord, som ges till oss för denna vecka, är oftast tänkta att rikta sig till människor med en kallelse till prästadömet eller det religiösa livet.  De handlar om dessa  kallelser, men riktar sig till var och en av oss.  De fyra stora kallelserna i kyrkan är singelliv, äktenskap, religiöst liv och prästadöme. Alla vi som döps lever i en av dem och för var och en av oss är de livsviktiga för hela kroppens och kyrkans, hälsa. Vi lever våra kallelser på olika sätt men till samma syfte, världens frälsning.  Vår uppgift är att upptäcka hur man lever vår egen kallelse till fullo.  Detta innebär att upptäcka hur man gör så att vår kärlek utstrålar ut till dem omkring oss. Vi börjar i våra hem med dem som står oss närmast. Då kan vi nå ut till världen omkring oss. När vi vandrar med Kristus och efterföljer honom kommer kärleken att vara det karakteristiska för våra liv.

Allsmäktige och evige Gud,
rikta din kärlek som är inom oss mot vårt äktenskap,
så att våra ansträngningar i din Sons namn
kan föra världen till enhet och fred.
Detta ber vi om genom Kristus vår Herre.  Amen

Herre, ta emot gåvan av vår kärlek i äktenskapet.
Låt våra ansträngningar att älska djupare göra oss heliga
och föra oss och alla våra nära och kära till frälsning.

Gud, allsmäktig Fader,
må det nya liv du ger oss
öka vår kärlek till varandra
i äktenskapets sakrament
och ge oss  ditt rikes glädje.
Detta ber vi om genom Kristus vår Herre.  Amen

För ditt äktenskap: På vilket sätt kan du föra gåvan av din kärlek till ett annat par den här veckan?
För andra: Hur kunde ni, som ett par genom er självaf uppmuntra och stödja någon med en annan kallelse denna vecka?