Heliga trefaldighets dag

Påsktiden är nu över med pingsten. Det har varit en lång tid av firande, tacksägelse, lovprisning och även av glädje. Nu går vi in i det som kallas ”under året”. Jag ser det som en tid att leva av allt vi har fått i våra vanliga vardagssaker – i äktenskap och familjeliv och i alla viktiga saker i våra liv.

Vi börjar den här nya tiden med att fira den Heliga Treenighetens högtid Heliga Trefaldighets dag. Detta belyser för oss Gud som uppenbaras för oss av Jesus Kristus – Gud som älskar oss och bryr sig om oss som en förälder och en älskare. Gud är en som vill att alla ska veta hur speciella de är för hans hjärta. Gud är också en som är tre personer av Fader, Son och Helig Ande som för in kraft i våra liv och vår värld, kärlekens kraft.

Jag hoppas att ni kommer att finna det bifogade bidraget till hjälp för er själva i er trosresa och även i er kärleksresa. Ni kommer att vara i mina böner under den kommande veckan. Fortsätt att be för mig och för varandra. Må Gud hålla oss alla nära hans hjärta och säkra från all skada.

30 maj -  5 juni  DenHeliga Treenigheten
Jesus sade till sina lärjungar: "Jag är med er alla dagar till tidens slut."  Vilken underverk tröst och styrka detta löfte  som Jesus gav oss, är för hans anhängare!  Han är med oss på så många sätt – i sakramenten; i eukaristen; i våra böner. Men Jesus är särskilt med oss alltid, i våra kärleksrelationer, särskilt i äktenskap och familjeliv. Han är också med oss genom vår församling.  Det är meningen med att vara en församling – ett folk bland vilket Jesus bor. Det underbara är att han också alltid är närvarande för vår värld genom oss.  Vi har ett stort ansvar att bygga våra hem och församlingar till verkliga levande tros- och kärleksgemenskaper så att Jesus kan bringa frälsning till vår värld och så att vår Gud, Fader, Son och Helige Ande kan prisas och förhärligas.

Fader, du skickade ditt Ord för att ge oss sanningen,
och din Ande för att göra oss heliga.
Genom dem får vi lära känna mysteriet med ditt liv.
Hjälp oss att tillbe dig, en Gud av tre personer,
genom att förkunna och leva vår tro på dig genom vårt äktenskap.
Detta ber vi om genom Kristus, vår Herre.  Amen (Amen)

Bön under dagen, när vi är skilda år
Kärlekens Gud,
gör vår kärlek till varandra i vårt äktenskap helig.
Genom våra ansträngningar att växa i vår kärlek
gör oss till en fullkomlig gåva till dig.

Herregud, vi tillber dig,
en treenighet av personer, en evig Gud.
Må vår tro och vårt  äktenskaps sakrament
ge oss  hälsa till kropp och själ.
Detta ber vi om genom Kristus, vår Herre.  Amen (Amen)

För ditt äktenskap: På vilka sätt kan du överraska din fru / make i din kärlek den här veckan?
För andra: Finns det en familj i din församling som du kan visa särskild vänlighet till den här veckan?