Tjugoförsta söndagen under året

Jag gillar alltid tisdagar eftersom det då är en möjlighet att spendera lite tid på att tänka på er och be för er när jag förbereder detta veckovisa bidrag och skickar den till er. Naturligtvis är ni i mina böner varje dag men på ett mer allmänt sätt för det mesta. Jag litar på att ni kan koppla av lite under dessa sommarmånader och att ni kommer att vara utvilade inför hösten och vintern framöver.

Jag hoppas att det bifogade inlägget kommer att vara till hjälp för er kärlek till varandra och i er tro på Kristus samt ert engagemang för Kristus i hans kyrka. Vi är på en spännande resa av tro, hopp och kärlek som ibland blir tråkig. Denna veckovisa åtgärd kan hjälpa till att uppdatera ditt hjärta och anda för den kommande veckan.

Ni kommer att vara i mina böner alla dagar i veckan som alltid. Må Gud välsigna er och alla de du älskar och skydda er från viruset som verkar vara otyglat igen, nästan överallt. Fortsätt att be för mig och för alla dem som deltar i detta lilla engagemangsprogram.

2 -28 augusti, Det är  anden som ger liv
Jesus sade till de tolv: "Inte vill väl ni också gå er väg?« Simon Petrus svarade: »Herre, till vem skulle vi gå? Du har det eviga livets ord." Med alla skandaler och omvälvningar kyrkan i dag har många svårt att stanna kvar där, många ger sig av.  Dagens evangelium är en stark vädjan att tänka om. Detta innebär inte att blunda för allt som har hänt. Det skulle vara fullständigt oansvarigt.  Det betyder istället att komma tillbaka till grunderna i vad kyrkan handlar om, Jesus Kristus, och engagera oss för honom igen. Vi gör detta genom att närma oss varandra i äktenskapet; genom att göra våra hem till den sanna inhemska kyrkan och genom kvaliteten på vår kärlek och bön; samt genom att göra ett åtagande att utveckla vår församlingsgemenskap till en plats där alla är respekterade och älskade och där vi tillber vår Gud i ande och sanning.

Fader, hjälp oss att se värderingarna i vårt äktenskap
vilket ger oss en varaktig glädje i denna föränderliga värld.
I vår önskan i det vad du lovar
gör oss till ett i sinne och hjärta.
Detta ber vi genom Kristus, vår Herre.  Amen (Amen)

Under dagen, när vi är skilda åt
Barmhärtige Gud, du har gjort oss till ditt folk.
genom din Sons död och uppståndelse.
Hjälp oss att leva som ditt folk genom hur vi älskar,
i äktenskap, i familjelivet och i vår församling.
Detta ber vi genom Kristus, vår Herre.  Amen (Amen)

Herre, må vårt äktenskaps sakrament
öka den helande kraften i din kärlek i oss.
Må den vägleda och styra våra ansträngningar
för att behaga dig i allt.

Diskussions- och aktivitetsfrågor
För ditt äktenskap:  Vilken gåva kan du ge din fru / make den här veckan?
För andra:  Kan ni som par göra det möjligt för något annat par att få tid för sig själva den här veckan?