Tjugosjunde söndagen under året

Det verkar bara vara ett par dagar sedan jag skrev till er förra veckan. Tiden rinner bara förbi. De sägs alltid att detta händer när du har trevligt själv!! För mig är livet bra och jag hoppas att ni kan säga samma sak då vi nu står inför in i de kommande höstmånaderna.

Bifogat är mitt bidrag för nästa söndag och veckan efter. Som ni kommer att se är det en direkt uppmaning att göra äktenskapet till allt det kan bli och bör vara som Guds mästerverk och som en av kyrkans skatter som sakrament. Detta är allas vårt ansvar, men framför allt är det uppmaningen till alla som är gifta och i äktenskapets sakrament.

Ni kommer att vara i mina böner varje dag i veckan som vanligt så att Gud må välsigna varje gift par med lycka och glädje och att Gud kan välsigna kyrkan och samhället med väldigt många gifta par som gör sina äktenskap livfulla och starka. Fortsätt att be för mig och för varandra. Må vi alla hållas säkra under resten av pandemin.

3   –  9 oktober, Guds familj
Jesus sade till fariseerna – när han talade med dem om äktenskap och skilsmässa: "De är inte längre två utan ett."  Ett fenomen, och ett av de mycket sorgliga inslagen i vår värld i dag, är antalet äktenskap som inte håller. Vi bör ha den största vördnaden för och medkänslan gentemot de människor som befinner sig i denna situation.  Utmaningen för oss är att behålla tron på äktenskapet och att vörda äktenskapets institution som en mycket viktig del av Guds plan för vår mänsklighet och som ett av kyrkans sakrament. Äktenskapet är under all slags press. Det måste också ha alla typer av stöd från oss alla oavsett om vi är gifta eller inte så att varje par kommer att uppmuntras att sträva efter och arbeta för bästa möjliga äktenskap och inte nöja sig med medelmåttighet i vår kärlek.

Fader, din kärlek till oss
överträffar alla våra förhoppningar och önskningar.
Förlåt våra misslyckanden och de gränser vi sätter upp.
Håll oss eniga, i vårt äktenskap
och led oss på frälsningens väg.
Detta ber vi om genom Kristus, vår Herre.  Amen (Amen)

Under dagen, när vi är skilda åt
Fader, ta emot gåvan vi gör
av vårt äktenskaps sakrament och av oss själva.
Må vår tjänst i lydnad
föra oss till din återlösning fullkomlighet.
Detta ber vi om genom Kristus, vår Herre.  Amen (Amen)

Allsmäktige Gud, fyll våra liv och vårt äktenskap
med lycka och glädje genom din Helige Ande.
Må Kristi kärlek inom oss
röra vid våra liv och leda oss till dig.

Diskussions- och aktivitetsfrågor
För ditt äktenskap: Hur kunde ni som par växa in och fira er sexuella kärlek den här veckan?
För andra: Tänk på någon grupp som arbetar för äktenskap.  Hur kan ni  som par stödja dem den här veckan?