Sjunde söndagen under året

Bifogat är mitt bidraget till parbönen och nyhetsbrevet för nästa söndag och veckan efter den. Jag hoppas att ni kommer att finna detta till hjälp för er själva och för ert familje- och församlingsliv.

Reflektionens fokus är återigen viktigt för alla våra relationer – "behandla andra som du vill att de ska behandla dig"! Vilket underbart motto för det mänskligt liv. Det förenklar verkligen de beslut vi ständigt måste fatta i äktenskap och familjeliv samt i våra sociala och andliga liv. Det gör dem inte lättare – men det gör dem tydliga!!

Ni kommer att vara i mina böner varje dag som alltid  att den kommande veckan kommer att vara riktigt bra för ditt äktenskap och familjeliv. Håll mig i era böner och be för varandra. Jag ber om era böner, särskilt för Gerry Brown och hans tre vuxna barn. Gerrys fru Anne dog nyligen i en tragisk olycka i Glengormley, Belfast. De har fått denna parbön varje vecka under de senaste åren. De behöver våra böner för att hjälpa dem genom denna fruktansvärda tid. Vi ber att Gud ska ge Anne evig vila och frid. Tack.

20 -  26 februari,  Lovsång och tacksägelse
Jesus sade till sina lärjungar: "Så som ni vill att människor skall göra mot er, så skall ni göra mot dem".  Denna Jesu undervisning har mycket omfattande konsekvenser för våra liv. Dessa börjar i de mest intima relationerna mellan äktenskap och familjeliv.  Om du vill ha ett riktigt bra äktenskap, behandla din man / fru med den typ av tillgivenhet, passion och generositet som du vill att hon / han ska ge till dig.  Om du vill bli framgångsrik som förälder, visa dina barn den respekt, tacksamhet och mildhet du vill att de ska visa dig. Om du vill ha ett levande församling, engagera dig i att bygga den på det sätt du förväntar dig att andra ska göra, så att du får alla den service som du och din familj vill ha. Om du vill ha en stark relation med Gud, lyssna på honom, svara honom på det sätt du vill att han ska lyssna och svara på dig.

Fader, håll  visdomen och kärleken,
som du har uppenbarat i din Son inför oss
Hjälp oss, i vårt äktenskap, att vara som honom i ord och gärning.
Detta ber vi om genom Kristus, vår Herre.  Amen

Under dagen, när vi är skilda åt
Herre, när vi lever ut vårt äktenskaps sakrament
låt vår tillbedjan i Ande och sanningen
ge oss glädje och frälsning.
Detta ber vi om genom Kristus, vår Herre.

Allsmäktige Gud, hjälp oss att leva som  kärlekens exempel
vilken du har gett oss i Kristus, din Son.
Må vår kärlek i äktenskapet komma till dess uppfyllelse i din närvaro.
Detta ber vi om genom Kristus, vår Herre.

För ditt äktenskap:  På vilka sätt kan du försöka förstå din fru / make bättre den här veckan?
För andra: Vem kan ni som par behandla med särskild vänlighet den här veckan?