Trettonde söndagen under året

Här i Clonard närmar vi oss  nu slutet av vår årliga högtidliga ”Novena till Our Lady of Perpetual Help". Det har varit en stor framgång hittills. Kanske har ni varit med oss online eller personligen och i så fall hoppas jag att ni njuter, och drar nytta av den. Om du inte har anslutit dig till oss hittills kan du gå med de senaste två dagarna genom att gå in i www.clonard.com och klicka på webbkameralänken.
Ni har alla varit i mina tankar och böner varje dag.
Bifogat är min bidrag för nästa söndag och veckan efter den. Det är den 13:e veckan i ordinarie tid och den första i en hel serie som leder oss fram till Kristi Konungens högtid i slutet av november. Den verkar vara långt borta men det fina med liturgin är att vi reser denna resa steg för steg med förvissningen om att vi kommer dit.
Jag hoppas att ni kommer att tycka att detta bidrag är till hjälp för er själva. Fokus för det är vikten av att förnya våra åtaganden om tro och kärlek så att vi ständigt kan växa i hopp. Jag kommer att be för er varje dag i veckan som alltid. Be för mig och för alla dem som använder detta program att Gud må välsigna oss alla med lycka och glädje.

26juni - 2 juli,  Herren vi tjänar.
 Jesus sade: "När handen väl har lagts på plogen är ingen som ser tillbaka lämplig för Guds rike".  Vi lever i en värld där människor får allt svårare att göra ett fullständigt engagemang för någonting.  Detta är förmodligen den enskilt viktigaste orsaken till många av de sociala sjukdomarna vi har i vårt samhälle. Jesus säger till oss att engagemang är nödvändigt för människans fullbordan, Guds rike.  När ett par gifter sig ser de framåt men tenderar snabbt att se tillbaka på vad var och en hade och så sätta gränser för sitt förhållande.  När ett par blir med barn ser de fram emot förlossningen. Sedan börjar de se tillbaka på den frihet de hade  tidigare och försöker återta så mycket av den som möjligt.  I församlingslivet vill många människor ha en full del i kyrkans framtid men är ofta ovilliga att engagera sig i det arbete som är inblandat i att säkerställa dess framgång.

Fader i himlen, Jesu ljus har skingrat hatets och syndens mörker.
Kallade till det ljuset ber vi om din vägledning i vårt äktenskap.
Forma våra liv i er sanning, våra hjärtan i er kärlek.
Detta ber vi om genom Kristus, vår Herre.  Amen

Under dagen, när de ärskilda från varandra
Herre Gud, genom din Helige Ande
ger  du oss kraften i din nåd.
Må vårt äktenskap hjälpa oss att tjäna dig trofast.

Kvälls- och  nattbön tillsammans
Herre, må vår hängivenhet gentemot äktenskapets sakrament
ge oss en del i ditt liv, och hjälp oss
att föra din kärlek till världen.

Frågor för veckans handling
För ditt äktenskap:  Vilka rädslor har du för att ge dig själv helt till din fru / make?  Dela dessa den här veckan med varandra.
För andra:  Finns det någon som du är arg på för närvarande?  Hur kan du släppa den här ilskan den här veckan?