Fjortonde söndagen under året

Sedan jag skrev till er förra veckan har vi kommit till slutet av den årliga högtidliga Novenan för att hedra ”Our Mother of Perpetual Help.”  Det var ett underbart tillfälle – en riktig högtid av tro och glädje. Det är ett sådant privilegium att få vara en del av livet för så många underbara människor i alla åldrar och av många nationaliteter. Och naturligtvis var det tusentals varje dag som var med oss online från hela världen. Tack och lov för hans kärleksgåvor.

Bifogat är mitt bidrag för nästa söndag och veckan efter den. Den bygger på en ljuvlig mening ur söndagens evangelium: "Skörden är stor, men arbetarna är få. Så be skördens Herre att sända arbetare till sin skörd." Jag älskar den visionen om en underbar värld full av skönhet och kraft. Jag älskar också bilden av arbetarna när jag tänker på er och så många andra som jag känner som förvandlar världen med kärlek i äktenskap och familjeliv och i trossamfunden i alla hörn av världen.

Jag hoppas att ni kommer att finna detta till hjälp för er själva och för era familje- och samhällsliv. Ni är i mina böner varje dag. Må Gud välsigna varje par med lycka och glädje i era äktenskap. Må Gud välsigna varje familj med frid och lycka. Och må Gud välsigna varje församlingsgemenskap med ambitionen att föra de goda nyheterna om Kristus till hela jorden. Tack för er tro och kärlek. Fortsätt att be för mig och för varandra.

3- 9 juli  Kristus, vår frid
Jesus sade till sina lärjungar: "Skörden är rik men arbetarna är få, så be skördens Herre att sända arbetare till sin skörd".  När vi tänker på vår värld idag är vi benägna att främst tänka på det onda som utan tvekan finns där. Jesu uppfattning är precis tvärtom eftersom han ser de underbara möjligheter som finns runt omkring oss. När vi tänker på arbetare för skörden är vi benägna att i första hand tänka på präster och religiösa och vi ber om fler kallelser. Det är naturligtvis en mycket viktig sak att göra, men ännu viktigare är att vi måste tänka på oss själva som arbetarna och anta utmaningen att vara Kristi apostlar i vår vardag. Vi är Kristi apostlar genom vår kärleksgenerositet i äktenskapet och familjelivet och i vår villighet att bygga en gemenskap av tro och generositet i vår församling.  Kallelser till prästadömet och det religiösa livet kan bara komma från frikostiga hem och generösa församlingar.

Fader, genom Jesu lydnad, din tjänare och din Son,
uppväckte du en fallen värld.
Välsigna de löften vi avger i vårt äktenskap.
Befria oss från synd och ge oss den glädje som varar för evigt.
Detta ber vi om genom Kristus, vår Herre.  Amen

Under dagen, när vi är skilda åt
Herre, må gåvan av vår kärlek i äktenskapet
ge ära till ditt namn,
och föra oss närmare evigt liv

Kvälls-  och nattbön tillsammans
Herre, må vi aldrig underlåta att prisa dig
för livets fullhet och den frälsning du ger oss
genom vår kärlek till varandra i äktenskapets sakrament.

Veckans diskussions- och aktivitetsfrågor
För ditt äktenskap:  Hur kan du göra den här veckan trevlig för din fru / make?
För andra:  Vad kan ni som par göra den här veckan för att främja fred på familje- och samhällsnivå?