Tjugosjunde söndagen under året

Under alla mina år som präst  har att övertala gifta par och familjer att hitta kreativa sätt att ständigt bygga sina relationer av kärlek och engagemang vara det svåraste jag har upplevt. Jag har funnit samma ovilja hos präster och församlingar att leta efter och anamma sätt att ständigt förnya trons livskraft och bygga gemenskap. Mentaliteten har så ofta varit att vi är okej som vi är. Det är först när vi har svårigheter som vi kan söka hjälp – men då är det ofta för sent.
Guds ord för nästa söndag, den 27: e söndagen under året, är en kallelse för att göra allt som är bäst i vår efterföljelse av Kristus i både hemmets inhemska kyrka och i den lokala kyrkan i församlingen. Det här veckoprogrammet är särskilt för er som gifta par och utvidgar sig till era familjer och trossamfund. Jag hoppas att ni kommer att finna den bifogade filen till hjälp för er i er fortsatta tillväxt för den världs skull vi lever i.
Ni kommer att vara i mina böner varje dag i veckan som kommer. Må Gud vara med er för att välsigna er och alla era nära och kära med glädje och frihet i er kärlek till varandra. Fortsätt att be för mig och för varandra och för alla par och familjer. Tack.

2 –  8 oktober,  Trons gåva
 Jesus sade till sina lärjungar: "När ni har gjort allt som ni har blivit tillsagda att göra, säg då: 'Vi är bara tjänare. Vi har inte gjort mer än vår plikt'".  Ett av de mest störande inslagen i vårt trosliv idag är antalet människor som reducerar utövandet av sin tro till ett minimum och mestadels utan glädje. Många människor ser på samma sätt på sitt äktenskap och familjeliv där det hela blir till en börda för dem. Vi har en underbar Gud som älskar oss med en passionerad kärlek. Vi har fått otroliga gåvor från Gud, särskilt i eukaristins t och försoningens sakramen genom vilka vi delar i Guds nära liv. Vi är ett tempel för Guds Helige Ande, med all kraft i Guds kärlek, att förvandla vår värld.  Det verkar så synd att förstöra allt med mentaliteten "måste jag göra det här?" istället för att fritt ta vår fulla del i att bygga Guds rike.
 PARET SOM BER TILLSAMMANS HÅLLER IHOP.

Fader, din kärlek till oss
överträffar alla våra förhoppningar och önskningar.
Förlåt våra tillkortakommanden; håll oss i din frid
och leda oss som ett gift par på frälsningens väg.
Detta ber vi om genom Kristus, vår Herre.  Amen

Under dagen, när vi är skilda åt
Fader ta emot gåvan av vår kärlek till varandra.
Må vårt lydiga tjänande, genom äktenskapets sakrament,
föra oss till fullheten av din återlösning.

Kvälls- och nattbön tillsammans
Allsmäktige Gud, låt din Helige Ande
fyll oss i vårt äktenskap med ditt liv.
Må Kristi kärlek beröra våra liv och leda oss till dig.

Veckans dsussions och aktivitetsfrågor
För ditt äktenskap: Vad är en av de bästa gåvorna i livet som din fru / make har tagit med sig i äktenskapet?  Hur kan du berätta det för honom/henne den här veckan?
För andra:  Hur kunde ni som par växa i någon aspekt av er tro den här veckan?