Det här är en nyhet

Den här veckan avslutar vi detta trons år. På söndag börjar vi ett nytt år av äventyr med Kristus och med varandra. Jag vet att vi alltid pratar om ett nytt år som börjar i advent men på något sätt firar vi det inte riktigt som vi skulle göra om det var det nya kalenderåret eller som andra folk firar sitt nya år. Kanske är det rätt att hålla det hela lågmält, eller så kanske vi kan anstränga oss mer för att börja om och tacka för året som gått och planera för året som börjar.

Jag tackar dig för all er vänlighet och godhet under det senaste året med att ta emot dessa veckovisa e-postmeddelanden. Som jag ofta har sagt är det ett stort privilegium för mig att vara en del av era liv även på detta ganska avlägsna sätt! Ni är väldigt ofta i mina tankar och böner. Ni är i hög grad en del av det hopp som finns i mig för kyrkan och för den värld vi lever i.
Jag kommer i början av detta nya år att fortsätta bära er i mina böner varje dag för att skicka er dessa bidrag, särskilt i rosenkransen såväl som i den dagliga eukaristin.
Bifogat är mitt bidrag för första söndagen i advent och veckan efter den. Jag hoppas att det kommer att vara till hjälp för er och för ert äktenskap och familjeliv. Må Gud välsigna oss alla med en rikare tro på det kommande året och med en mer levande kärlek till varandra. Tack.

27 november - 3 december,  Vår frälsning är nära
Jesus sade till sina lärjungar: "Därför måste också ni vara beredda, ty när ni minst väntar det, då kommer Människosonen".  Den här veckan börjar vi våra andliga förberedelser inför julen.  Vi vet exakt när det kommer att ske – datumet är väl fastställt – och vi vet ganska väl vad vi kommer att göra. Ovanstående budskap från Kristus kan verka vara överflödigt, men det  är det naturligtvis inte. Vi kan lätt vara så koncentrerade på att förbereda oss för julen, Kristi ankomst, att vi kan sakna honom när han väl kommer. Under de kommande fyra veckorna kommer Kristus in i våra hem när vi tar oss tid till att prata med varandra, vara vänliga mot varandra, och njuta av vårt familjeliv med varandra. Vi kan vara så upptagna att vi inte låter det ske, så vi saknar honom. Kristus kommer bland oss i vår församling när vi tar hand om varandra som grannar, som vänner, som församlingsmedlemmar.  Vi kan lätt sakna honom här.  Om vi gör det kommer vi också att sakna honom på juldagen.
 PARET SOM BER TILLSAMMANS HÅLLER IHOP.

Morgonbön när vi vaknar
Allsmäktige Gud, öka vår viljestyrka för att göra gott
så att Kristus kan finna ett ivrigt välkomnande vid sin ankomst
och kallar oss, genom vårt äktenskap, till hans sida i himmelriket
där han bor och regerar med dig och den Helige Ande
En Gud i evigheters evighet.  Amen.

Under dagen, när vi är skilda åt
Fader, från allt du ger oss
 erbjuder vi dig gåvan av vår kärlek till varandra i äktenskapet.
När vi så tjänar dig, acceptera och öka vår kärlek
och stöd oss med ditt löfte om evigt liv.
Detta ber vi om genom Kristus, vår Herre.  Amen

Fader, må den kärlek vi delar i äktenskapets sakrament
Lär oss att älska himlen.
Må din kärlek till oss vägleda vår väg på jorden.
Vi ber om detta genom Kristus, vår Herre.  Amen.

Veckans diskussions- och aktivitetsfrågor
För ditt äktenskap: På vilka sätt har du stagnerat i din kärlek till din fru / man och tar henne / honom för givet?  Dela detta med varandra den här veckan.
För andra: Hur kan ni som par skänka glädje till andra inför julen?

Länkar