Tredje söndagen under året

Jag missade att skriva till er förra veckan! Tack för era böner för framgången för vårt provinskapitel. Det gick väldigt bra och vi är nu på väg mot en ny och fräsch period på fyra år av vår resa som Redemptorister på Irland. Det är skönt att vara hemma igen igen och tillbaka till det jag kan bäst.

Bifogat finns mitt bidrag för Parbönen och/eller Nyhetsbrevet för nästa söndag – Tredje söndagen under året – och veckan därpå. Jag hoppas att ni kommer att tycka att det är till hjälp för er själva. Återigen är temat mycket viktigt för att utveckla er kärlek till varandra som ett par och utåt mot er familj och församling.

Ni kommer att vara i mina böner varje dag i veckan. Jag tackar Gud för er och er generösa kärlek till varandra. Och jag ber att Gud må välsigna er med ännu större glädje i er kärlek och ert äktenskap. Tack.

22 -  28 januar Jesus, världens ljus
"Omvänd er, ty himmelriket är nära." Det slår mig ofta att himlen kommer att bli ett helvete för många människor!  Kan du tänka dig att behöva vara lycklig hela tiden?  De flesta av oss övas inte i lycka.  Himlen kommer att handla om att vara positiv, glad, tacksam och full av beröm om allt och alla i all evighet.  Kallelsen till omvändelse i dag kan vara att förändras nu och bestämma oss för att utveckla alla dessa egenskaper så fullständigt som möjligt.
Dessa är viktigast att öva och utveckla i våra äktenskap och familjerelationer. Det är framför allt där vi kan ta så mycket för givet. Det är också där som vi ofta hävdar rätten att få vara i dålig form.  Sätt igång den här veckan att göra våra hem till platser för lycka och glädje. Låt den omvändelsen flöda över till hur vi överför livskvaliteten i våra tförsamlingar till andra, och inte nöja oss med att göra det minsta.  Vi är alla ansvariga för att sprida evangeliet.

Allsmäktige och evige Gud,
rikta din kärlek som finns inom oss i vårt äktenskap,
så att våra ansträngningar i din Sons namn
kan föra mänskligheten till enhet och fred.
Detta ber vi om genom Kristus, vår Herre.   Amen

Under dagen, när vi är skilda åt
Herre, ta emot gåvan av vår kärlek till varandra.
Låt äktenskapets sakrament göra oss heliga
och ge oss frälsning.

Gud, allsmäktige Fader,
låt det nya livet du ger oss öka vår kärlek i äktenskapet
och bevara oss i glädjen i ditt rike.

Veckans diskussions och aktivitetsfrågor
För ditt äktenskap: Hur kunde du få din fru / man att le den här veckan?
För andra: Hur kunde ni som par vara "ett ljus i mörkret" för någon den här veckan?