Tredje påsksöndagen

När jag skrev till er i tisdags tänkte jag skicka er mitt bidrag för veckan efter nästa och även för nästa söndag. Jag hoppas att kunna åka till Donegal i några dagar nästa vecka för att vara med min familj och kanske kan jag  inte komma i kontakt med er – det sociala livet i Donegal är vanligtvis hektiskt! Så här är det. Förresten finns det en tradition i kyrkan att de två lärjungarna i den här berättelsen är ett gift par.

Jag inkluderar också något som jag stötte på på Twitter igår kväll som jag tycker är värt att vidarebefordra till er.

Gud välsigne er och alla dem du älskar.

23 –  29april –  Ja, det är sant.  Herren har uppstått
"Vad är det ni går här och talar med varandra om?"  Denna fråga, som Jesus ställde i helgens evangelium, är mycket viktig för oss alla i kyrkan idag.  Vi står inför så många viktiga frågor att vi måste arbeta oss igenom dem tillsammans.  Faran är att dessa frågor kan slå ner oss, om de inte reds ut i en anda av tro, hopp och kärlek. I ett trossamfund finns risken att vi kan  fastna i sådant som egentligen inte spelar någon roll och lägga vår energi på dessa istället för att hitta sätt vi kan arbeta tillsammans för att bygga upp Guds rike.  Det är så viktigt att gifta par och familjer också skulle tänka på denna fråga. Vi kan bli så bundna till oviktiga saker att vi förlorar kärlekens ande, och vårt liv tillsammans blir en börda snarare än en glädje.
Johnny Doherty, CSR

Gud vår Fader, vi tackar dig för din kärlek till oss.
Vi tackar dig för gåvan av vårt äktenskap.
Låt oss se fram emot vår uppståndelse med hopp,
ty du har gjort oss till dina döttrar och söner
och återställde vår ungdoms glädje.
Detta ber vi om genom Kristus, vår Herre.  Amen

Under dagen, när vi är skilda åt
Herre, ta emot gåvan av vår kärlek till varandra
och ge din frid till vår värld.
Låt den stora glädje du ger oss i äktenskapets sakrament
bli till fullkomlighet i himlen.
Detta ber vi om genom Kristus, vår Herre.  Amen

Herre, se på oss, och på allt vi älskar, med välvilja.
Låt vår kärlek till varandra växa varje dag i vårt äktenskap
så att våra liv kan levas till ditt namns ära.
Vi ber vår bön genom Kristus, vår Herre.  Amen

Veckans diskussions och aktivitetsfrågor
För ditt äktenskap: Hur kan du få lite extra spänning till ditt äktenskap den här veckan?
För andra: Tänk på någon missionärsgrupp som arbetar på att ge tro och hopp till andra. Hur kan ni som par hjälpa dem den här veckan?