Sjätte påsksöndagen

Jag hoppas att allt går bra för er och för alla dem du älskar. Tack och lov går det också bra här i Clonard. Det är underbart att förflytta sig genom maj månad med Maria, vår mor, som vägleder oss. Och naturligtvis hjälper det varmare vädret också!! Jag älskar den här tiden på året eftersom allt börjar kännas och se så bra ut.

Bifogat är mitt bidrag för nästa söndag - den sjätte påskksöndage - och för veckan efter den, och för parbönen och / eller nyhetsbrevet - jag lägger alltid in den biten om nyhetsbrevet eftersom jag vet att vissa församlingar använder detta i veckobrevet. Jag hoppas att ni kommer att finna det till hjälp för er själva och för ert familje- och församlingsliv.

Ni kommer att vara i mina böner varje dag under den kommande veckan som alltid. Må Gud fortsätta att välsigna er med glädje i er kärlek och frid i era liv. Fortsätt att be för mig också och för alla dem som använder denna bön vecka för vecka. Tack och Gud välsigne dig och alla dem du älskar.

14 –  20 maj – Sanningens Ande

Jesus sade till sina lärjungar: "Jag skall be Fadern och han skall ge er sanningens Ande."  Om någon någonsin säger till dig "Jag vill berätta sanningen om dig själv", håll i dig, eftersom du kan vara nästan säker på att du kommer att höra alla saker som är fel med dig!  Det är vad vi har gjort med begreppet sanning. Guds idé om sanningen är raka motsatsen.  Det handlar om allt som är gott och underbart med oss. Förbjud kritik från ditt liv, den här veckan och praktiserar sanningen genom att istället tala om det goda när du talar om dig själv och även om varandra och om dem som du delar ditt hem med dig. Att gå ut ur dig är sätt att upptäcka de goda egenskaperna hos varje person som utgör ditt liv och låt var och en veta godheten du ser i dem. Titta på din församling den här veckan och gör en lista över allt det goda som görs av dina präster och av så många andra människor och låt dem veta vad du ser.  Då kommer ni att vara Guds folk.
Johnny Doherty, CSR

Morgonbön, när vi är skilda åt
Evigt levande Gud, hjälp oss att fira vår glädje
i Herrens uppståndelse
och att i vårt äktenskap kunna uttrycka den kärlek vi firar.
Detta ber vi  genom Kristus, vår Herre.    Amen

Under dagen, när vi är isär
Herre, ta emot våra böner och vår kärlek i äktenskapet.
Gör oss värdiga denna stora gåva du ger oss
och förnya vår äventyrsanda i äktenskapets sakrament.
Detta ber vi om genom Kristus, vår Herre.   Amen

Allsmäktige och evige Gud, du frälste oss till livet
genom att uppväcka Kristus från döden.
Stärk oss i vår äktenskapliga kärlek till varandra.
Må vi känna den frälsande kraften i din kärlek i vårt dagliga liv.
Vi ber vår bön genom Kristus, vår Herre.   Amen

Veckans diskussions och aktivitetsfrågor
För ditt äktenskap: Vad är några av de trevligaste sakerna som har hänt mellan dig som man / hustru nyligen?  Dela dessa den här veckan.
För andra: Tänk på någon grupp som arbetar för rättvisa i vårt samhälle.  Hur kan ni som par hjälpa dem den här veckan?