Den heliga familjen

Hej allihopa;
Julen är över och imorgon är det 2017.  Vi har haft det fint med Francis och familjen. Julafton gick vi till "Barnens Katedral". Den lokala svenska kyrkan där både Francis och Patrick deltog i olika grupper, när de var små. Det var en resa tillbaka i tiden för Francis. Casper... Colette»

Kära vänner,
Ni befinner er i mina böner vid denna tid som ni och era nära och kära fortsätter att uppleva glädjen av julens under. Den kommersiella julen avslutades
igår, måndag den 26 januari. Men den kristna julen fortsätter
genom juloktaven där juldagarna varar i åtta dagar - ända fram till och
inklusive 1 januari.

Detta års söndag, julens oktavdag, är det Guds helgiga moder Marias högtid. I vanliga fall firas "Den heliga familjen"  denna söndag och jag har valt den i min reflektion på grund av vad vi sysslar med. Naturligtvis involverar också detta Maria, Guds Moder mycket och vår Moder. jag önskar er och alla dem ni älskar ett mycket gott nytt år 2017 och jag ser fram emot att få ha kontakt med er under hela året.

1-7 januari Den heliga familjen
"(Jesus) växte till mognad och han blev fylld med visdom; och Guds ande var med honom." Som de flesta ungdomar, trodde nog Jesus att han visste allt! Och precis som oss alla var han tvungen att lära sig att det fanns så mycket att upptäcka i livet. Det är trevligt att tänka på Jesus när han växer upp i Maria och Josef hem och var tvungen att lära sig alla vanliga saker i livet och sedan gå vidare genom dem till Guds djupaste mysterier. Det är därför vi kallar dem den heliga familjen - de var precis som våra egna familjer. Den här veckan är en tid för att uppskatta våra egna hem och familjer och att veta att samma Jesus lever med oss. Vi gör detta genom att utveckla en känsla av tacksamhet för varje person och genom att uttrycka vår tacksamhet. Vi gör det genom inre värdet på vår kärlek och frid.

Fader, hjälp oss att leva som den heliga familjen,
förenade i respekt och kärlek.
Föra oss till glädje och frid i vårt eviga hem.
Detta ber vi genom Kristus, vår Herre.

Fader, ta emot gåvan av vår kärlek i äktenskapet.
Förena våra familjer i fred och kärlek,
genom Maria, jungfru Guds moders böner,
och hennes make Josef,
Detta ber vi  genom Kristus vår Herre.

Kvälls/nattbön tillsammans
Evige Fader, vi vill leva som Jesus, Maria och Josef,
i fred med dig och med varandra.
Stärk oss att möta oroligheterna i livet
och att erkänna det goda i varandra.
Vi ber detta genom Kristus vår Herre.

Aktivitetsfrågor
För ditt äktenskap:
Vad tycker du bäst om hos din fru som en mor/ din man som en far? Skriv  en lista och dela den med varandra denna vecka.

För andra: Tänk på någon grupp som har åtagit sig att stödja familjelivet i kyrkan och världen. Hur kan du hjälpa dem den här veckan?