Andra söndagen i fastan

Fr. Johnny önskade oss en glad fasta i början av fastan. Det kändes bra och jag älskar den här tiden på på året. Jag blev också glad när jag fick en meddelande från Lilja, som hade upptäckt bloggen och ville vara med. Fastan är en bra tid att värva nya bedjare....Colette»

Kära vänner,
Tack för er kärlek och era böner den senaste veckan. Jag hoppas att det har varit en bra vecka för er och alla era närmaste. Jag bifogar ”Ständig bön för äktenskap och familjelivs” nyhetsbrev för den andra veckan i fastan. Det är fantastiskt hur snabbt veckorna går vid den här tiden på året.
Var snälla och be för oss den här veckan också. På torsdag kväll lanserar vi  en ny bok som handlar om Derrys församlings pastoralråd. Det är en bok som är skriven av den grupp som har hållit i utbildningen för församlingens pastoralråd i Derrys stift under de senaste åren - Paddi Coyle, Fr. Oliver Crilly, Tony Crilly och jag själv. Titeln på boken är The Energy Within: Parish Pastoral Councils Today - Discern, Decide, Implement, Involve utgiven av Veritas. Håll utkik efter den!!
Ni kommer att vara i mina böner under nästa vecka. Må Gud alltid välsigna er.
Johnny.

12-18mars  Det är underbart för oss att vara här
"Herre, är det underbart för oss att vara här." Vi har all rätt att kunna säga detta i förhållande till  vårt trosliv och liv i kärlek. Men vi har också ett ansvar för varandra för att göra detta uttalande möjligt för varandra. En av de särskilda ställena för den förklaringen måste vara i förhållandet mellan man och hustru i äktenskapet. Gör ditt äktenskap till en plats där den andra personen är mycket glad över att få vara. Gör ditt hem ett ställe där alla som bor där kan säga: "Det är underbart att vara här". Gör kyrkan till en gemenskap där alla kan uppleva värmen i Guds kärlek. Det är den här sortens utmaningar som finns i vår efterföljelse av Kristus och som är särskilt relevanta under denna del av fastan. Vi måste börja med oss  själva för att allt detta ska kunna hända i våra hem och våra församlingar. Fastan handlar just om  detta.

Gud, vår Fader, hjälp oss att lyssna till din son.
Upplys oss med dina ord så att,
vi genom vår kärlek till varandra i äktenskapet,
kan hitta vägen till din härlighet.
Detta ber vi om genom Kristus, vår Herre.

Herre, gör oss heliga.
Välsigna vårt äktenskap med din frid och glädje,
så att vi är beredda att fira din uppståndelse.
Detta ber vi om  genom Kristus, vår Herre.

Kvälls/nattbön tillsammans
Herre, vi tackar dig för alla livets och kärlekens gåvor som du ger oss.
Ge oss en del i det kommande livet
genom vår kärlek till varandra
Vi ber vår bön genom Kristus, vår Herre.

Aktivitetsfrågor
För ditt äktenskap:
Vilka är de tre lyckligaste minnen ni har tillsammans i era liv ? Hur kan ni återuppleva dessa denna vecka?
För andra:
 Tänk på någon grupp som arbetar för personer som lider av depression. Hur kan ni  hjälpa dem den här veckan?
www.continuousprayer.net