Trettonde söndagen under året

Förra veckan när jag skrev till er närmade vi oss slutet av den högtidliga Novenan i Clonard. Den slutade i torsdags förra året och var en stor framgång på alla sätt, tack och lov. Jag hoppas att ni har haft en chans att vara med oss i en del , eller av hela den. Det var konstigt att gå upp på fredagsmorgonen utan alla männsiskor som hade varit här, men det var underbart att minnas alla människor som var här för att hedra Maria, vår Moder av evig hjälp, och välsignas rikligt av Gud.
Bifogat är mitt bidrag för parbönen och / eller nyhetsbrevet för nästa söndag - den 13: e söndagen under året - och för veckan efter. Jag hoppas att det kommer att vara till hjälp för er.
Ni kommer att vara i mina böner varje dag som vanligt. Må Gud välsigna er i ert äktenskap, i er familj och i ert församlingsliv var ni än är. Fortsätt att be för mig och för alla dem som använder detta på något sätt för att reflektera över Guds ord och bli fångade i Guds kärlek. Tack.

28 juni - 4 juli , Välkomna Kristus
"Den som tar emot er tar emot mig." Är inte det ett underbart uttalande att höra men väldigt svårt att verkligen tro på.  Jesus identifierar sig helt med oss i all vår svaghet och mänsklighet.  Vår trosuppgift är att identifiera oss helt med honom. Vi gör detta genom kärlek. När vi tittar på den gemenskap som samlas för eukaristin idag, ser vi många vanliga människor av alla slag.  Den djupaste verkligheten i det vi ser är att vi är Kristi levande närvaro. När vi tittar på våra hem och familjer ser vi mycket av vanliga liv som består av glädje och kamp.  Ändå är var och en av oss en plats där Kristus bor, på grund av oss. När vi tittar på våra gifta par ser vi kvinnor och män som är engagerade i varandra i kärlek men som ofta behandlar sitt äktenskap som bara en annan del av sitt liv. Äktenskapets sakrament är ett av de viktigaste sätten Kristus återlöser världen på idag.
Johnny Doherty, CSR

Fader, du kallar dina barn att vandra i Kristi ljus.
Befria oss från mörkret och bevara vårt äktenskap
i strålglansen av din sanning.
Detta ber vi genom Kristus, vår Herre.  Amen

Under dagen, när vi är skilda åt
Herre Gud, genom äktenskapets sakrament
ger du oss kraften i din nåd.
Må vår kärlek till varandra
hjälpa oss att tjäna dig troget.
Detta ber vi genom Kristus, vår Herre.  Amen

Herre, må vår gifta kärlek och vårt liv tillsammans
ge oss en del av ditt liv och hjälpa oss
att föra din kärlek till världen.

Veckans diskussions och aktivitetsfrågor
För ditt äktenskap: Planera en speciell dag den här veckan för att bara vara tillsammans.  Vad skulle du personligen vilja göra under de dagarna?
För andra: Hur kan ni som par hjälpa till att få turister/besökare att känna sig välkomna i er församling under sommaren?