Femte söndagen under året

Jag missade att skriva till er förra veckan, men som ni vet var jag varit på en reträtt  i några dagar tillsammans med ett antal andra redemptorister. Vi var i ett reträtthus i grevskapet Laois på Irland. Det är ungefär halvvägs mellan Dublin och Limerick. Jag skulle rekommendera det till alla för en paus. Vi hade några härliga dagar där och jag kom därifrån utvilad.
Bifogat är mitt bidrag för parbönen och/eller nyhetsbrevet för nästa söndag – 5:e söndagen under året – och för veckan därefter. Temat för detta bidrag är Kristi helande kraft som finns där för oss när vi behöver den. Kristus helar oss, inte bara från det som är fel med oss, utan till livets fullhet.
Som alltid kommer ni att finnas i mina tankar och böner varje dag under den nya veckan. Må Gud välsigna er och alla dem ni älskar och hålla er nära varandra och Guds hjärta.

4-10 februari: Kristus som helar oss
"Febern lämnade henne, och hon började betjäna dem."  Ett av de vackra inslagen i evangelierna är antalet helande berättelser som de innehåller. Ingenting är för stort eller för litet för att bära till Jesus. Han uppväckte Lasarus från de döda; Han botade Petrus svärmor från feber. Samme Jesus är med oss och mitt ibland oss med samma kraft och samma längtan, att hela oss till helhet. Allt vi behöver göra är att be honom om det vi behöver för oss själva och för varandra och veta att han kommer att svara. Vi behöver alla hans helande kraft i den mån vi sätter gränser för vår kärlek till varandra, eftersom hans stora bud är att älska. Män och hustrur behöver ofta tänja sin kärlek till förlåtelse om de ska kunna gå framåt tillsammans. Föräldrar behöver växa i förståelse för sina barn. I vår församling behöver vi också Kristi kraft för att hjälpa oss att ta verkligt ansvar för de behövande.

Fader, vaka över din familj
och håll oss som ett gift par trygga i din vård,
för allt vårt hopp är i dig.
Detta ber vi om genom Kristus, vår Herre. Amen

Under dagen, när de är ifrån varandra
Herre vår Gud, må den kärlek vi delar i vårt äktenskap
Ge oss lycka varje dag
och bli vårt eviga livs sakrament.
Detta ber vi om genom Kristus, vår Herre. Amen

Gud vår Fader, du ger oss del i ditt liv
och gör oss till ett i Kristus, din Son.
Hjälp oss att ge Din frälsning och glädje
till hela världen genom vår kärlek i äktenskapet.
Detta ber vi om genom Kristus, vår Herre. Amen

Veckans samtals- och aktivitetsfrågor.
För ditt äktenskap: Vilka är några av dina bästa minnen från er bröllopsdag?  Ta dig tid den här veckan att titta på bilderna och minnas tillsammans.
För andra: Tänk på någon grupp som arbetar med ungdomar i din församling.  Hur kan ni som par hjälpa dem den här veckan?