Söndagen efter trettondagen, Herrens dop

Med detta bidrag för parbönen och nyhetsbrevet kommer vi till slutet av jultiden. Jag minns aldrig att jag har njutit av julen lika mycket som jag gjorde i år. Jag var mer medveten än någonsin om att julen började på juldagen och pågick fram till nu och det gjorde stor skillnad för mig.

Ni har varit i mina böner under hela den här tiden. Jag hoppas att ni också har haft en trevlig tid och att ni är utvilade inför de kommande veckorna. Jag hoppas att den bifogade filen kommer att vara till nytta för er när ni växer i er kärlek till varandra i äktenskap och familjeliv. Tack för era böner och uppmuntran under denna tid. Jag försäkrar er om mina böner för er under den kommande veckan. Må Gud välsigna er och alla era nära och kära och skydda er från Covid och alla andra sjukdomar under de kommande veckorna.

9 –  15 januari, Kristi dop
Johannes sade till folket: "Han skall döpa er med helig ande och eld. ". Den här veckan, när vi firar Kristi dop i Jordanien, minns och förnyar vi också vårt eget dop till Kristus i kyrkan. Det dop som vi har blivit lovade är ett dop med den Helige Ande och med eld. Den Helige Ande ger frid, glädje, kärlek  etc. Är det så vi lever i vår tro eller är det mer med ångest, rädsla, plikt etc?  Eld ger värme, ljus, entusiasm, hopp. Är det så vi presenterar Kristus för världen eller är det mer med kyla, livlöshet, glädjelöshet?  Utmaningen under denna tid är att ändra vårt sätt och låta världen vi lever i känna kraften i Kristi närvaro bland oss genom entusiasmen i våra trosliv. Detta måste alltid börja i våra hem och familjer och den församling vi tillhör.

Allsmäktig, evige Gud,
när Anden sänkte sig över Jesus vid hans dop i Jordanien,
uppenbarade du honom som din egen älskade Son.
Håll oss, dina barn födda av vatten och Anden,
trogna vår kallelse i vårt äktenskap.
Detta ber vi om genom Kristus, vår Herre.  Amen

Under dagen, när vi är skilda åt
Herre, vi firar uppenbarelsen av Kristus, din Son.
Ta emot gåvan av vårt äktenskaps sakrament
så att vi kan bli ett med honom.

Kvälls-och nattbön tillsammans
Herre, du föder oss med godheten i din skapelse.
Må vi i vårt äktenskap lyssna till din  Son med tro
och bli dina barn till namn och sanning.

Diskussions- och aktivitetsfrågor
För ditt äktenskap: Vilka tre saker vill du se hända i ditt äktenskapsförhållande i år? Dela dem med varandra den här veckan.
För andra: Vad kan du läsa den här veckan som skulle vara till hjälp för din tro?