Tjugonde söndagen under året

Bifogat är mitt bidrag till ”Bön för äktenskap och familjeliv” för nästa söndag och veckan efter. Detta inkluderar alltid reflektion över en tanke från skriften som kan användas i församlingsbrevet.
Tanken för den kommande veckan är mycket lämplig för oss i dag. Det handlar om att möta vårt behov av hjälp, särskilt Guds hjälp genom Jesus Kristus i alla de relationer som finns i våra liv, särskilt i äktenskap och familjeliv och i att vara en församling i dagens värld, en gemenskap som på så många sätt skiljs åt av de begränsningar som Fastställts av Covid-19.
Jag hoppas att detta kommer att vara till hjälp för er som ett par och / eller en familj att veta att Kristus erbjuder oss hans hjälp. Vi måste ropa på honom genom bön och även genom våra egna ansträngningar att växa i dessa relationer. Återigen kommer ni att vara i mina böner den kommande veckan om att Gud må välsigna er med glädje och frid i din kärlek. Fortsätt att be för mig och för varandra.

16  –  22 augusti, – Barmhärtighet till varje människa
"Herre", sade kvinnan, "hjälp mig."  Mänskligt liv är för stort och för komplicerat för någon av oss, för att kunna att leva det på egen hand. Vi har alla typer av människor och relationer runt omkring oss för att hjälpa oss till en större helhet.  Den viktigaste av allt måste vara Kristi närvaro hos oss.
De nära relationerna i äktenskap och familjeliv, till exempel, förändras så ofta och så djupt att vi inte kan hantera dem på egen hand.  Kristus är med oss för att hjälpa oss att se möjligheterna till allt större kärlek och ge oss styrkan att växa i vår kärlek.
Relationer inom församlingen är också så komplexa att vi omöjligen kan bygga vår enhet med varandra utom genom kraften av Kristus.  När vi är beroende av våra egna ansträngningar sätter vi mycket låga gränser och nöjer oss med medelmåttighet. När vi ber om Kristi kraft och lever genom hans kraft, är vi fria att nå stjärnorna.

Gud, vår Fader, må vi älska dig i allt och framför allt
nå glädjen i vårt äktenskap som du har förberett för oss
bortom alla våra fantasier.
Detta ber vi om genom Kristus, vår Herre. Amen (amen)

Bön mitt på dagen när vi är skilda år
Herre, ta emot gåvan av vår kärlek i äktenskapet
som ett heligt utbyte av gåvor med dig.
Genom att erbjuda det du har gett oss, må vi,
genom vår kärlek i äktenskapet,  ta emot gåvan av dig själv.
Detta ber vi om genom Kristus, vår Herre. Amen (amen)

Barmhärtighetens Gud, genom vårt äktenskaps sakrament,
gör du oss till ett med Kristus.
Låt oss  få komma att dela hans härlighet i himlen,
genom att bli mer som honom här på jorden.
Vi ber detta genom Kristus, vår Herre. Amen (amen)

För ditt äktenskap: Finns det något som du behöver förlåta din fru / make för, för närvarande?  Hur kan du göra det den här veckan?
För andra: Tänk på någon grupp som arbetar för fångar.  Hur kan du som par hjälpa den gruppen den här veckan?.