Pingstdagen

Jag är ganska förvånad över att med detta mejl, förflyttar vi oss in i juni månad. Vart har tiden tagit vägen? Trots att vi har varit i ”lock down” de senaste månaderna har tiden flugit förbi. Jag hoppas att ni klarar att hanterar på ett bra sätt och att ni och alla era nära och kära har klarat sig från viruset.

Bifogat är mitt bidrag för nästa vecka, som börjar med Pingstssöndagen. Detta är en underbar högtid när vi firar Guds kärlek som utgjuts över oss genom den Helige Andes ankomst. Det är också högtiden för vårt verkställande av att föra denna stora gåva av Guds kärlek till den värld vi lever i genom våra familjer och samhällen. Den Helige Ande arbetar genom äktenskapets sakrament på ett mycket speciellt sätt på grund av heligheten i den engagerade kärlek som ni delar med varandra. Jag tackar Gud för er och för den gåva ni är till kyrkan och till världen.

Jag ber om era böner denna vecka för Maurice & Nora Mathers, ett par som har varit med mig sedan början av mitt ministerium för äktenskapet. Nora dog i fredags och begravdes igår, måndag. Vi ber Gud att ge henne evig vila.  Och vi ber Gud att välsigna Maurice med frid och förnöjsamhet i vetskapen om det underbara liv som de har levt i äktenskapets sakrament. Och må Guds välsignelse vara med deras familj som nu sörjer sin mor och med oss alla som kommer att sakna Nora mycket.

Må Gud fortsätta att välsigna dig och alla dina nära och kära och hålla dig säker från de hemska effekterna av detta virus. Fortsätt att be för mig och för varandra.

31 maj -  6 juni, Ta emot den Helige Ande
"Som Fadern sände mig, så sänder jag er."  När vi firar Pingst är det viktigt att komma ihåg vad det handlar om. Den Helige Ande ges till oss, inte som något att äga, utan som en kraft.  Och denna kraft är den som kan förändra världen. Vi får kärlekens kraft, som investeras på ett speciellt sätt i de olika viktiga relationerna vi har i våra liv. Denna guds kraft finns där i äktenskapets sakrament och kallar par till att älska varandra för världens skull.  Kärlekens kraft finns i våra familjer, vilket gör våra hem till den inhemska kyrkan, Gud till ära och pris.  Och det är denna kraft i Guds Ande som är kärnan i varje församling.  Allt vi behöver göra är att öva på är att se till att alla de kraftfulla och stora sakerna sker runt omkring oss.  Det råder ingen tvekan om att vi måste se till att stora saker händer i vår värld i dag.  Ta emot den Helige Ande.
Par som ber tillsammans håller ihop

Gud vår Fader, låt Anden du sände till din kyrka
för att kunna börja undervisa oss om kärlekens evangelium,
fortsätta att arbeta i världen genom oss som ett gift par
och genom alla troendes hjärtan.

Herre, må Den Ande som du lovade,
leda oss in i all sanning
och uppenbara för oss den fulla innebörden
av vårt äktenskaps sakrament

Fader, må din Helige Andes ankomst
hjälpa oss till vår eviga återlösning.
Håll din Ande kraft inom oss i vårt äktenskap
och skydda de gåvor du har gett din kyrka.
Detta ber vi om genom Kristus, vår Herre. Amen

För ditt äktenskap: Vilka är de människor som står er närmast er som ett par?  Hur kan ni berätta om er kärlek till dem den här veckan?
För andra: Tänk på någon grupp som arbetar med ungdomar.  Hur kan ni som par hjälpa dem den här veckan?