Tredje påsksöndagen

Bifogat är mitt bidrag till parbönen och/eller nyhetsbrevet för nästa söndag, den tredje påsksöndagen, och för veckan efter den. Än en gång är temat utmanande för oss alla – att vara vittnen om glädje och hopp i vår värld genom den kärlek vi lever i äktenskapet och i familjelivet såväl som i den församling som vi tillhör. Det är ett stort privilegium för oss att få förtroendet att utföra detta uppdrag. Men det är också ett stort ansvar som vi bara kan uppfylla genom att arbeta tillsammans för att göra det verkligt för varandra och för världen omkring oss.
Ni kommer att vara i mina böner varje dag i den nya veckan, precis som ni är i dem varje dag den här veckan! Må Gud välsigna er med generositet och frid när ni färdas med varandra i äktenskapets sakrament. Och må Guds välsignelse vara med alla dem du älskar i din familj och i din församling. Fortsätt att be för mig och för alla dem som använder detta veckoprogram. Tack för all din godhet och vänlighet.

14-20 april, Vår förespråkare hos Fadern
Jesus sade: "Ni är vittnen till allt vad jag har sagt."  Under de senaste åren har vi blivit mycket medvetna om kyrkans mänskliga bräcklighet, ofta till den grad att vi håller huvudet lågt och hoppas att allt ska försvinna. Vi har goda skäl att skämmas och vara rädda och ibland till och med förbittrade, men vi har också ett stort ansvar att frimodigt vittna om Jesus som har uppstått från de döda och lever i oss som sin kyrka. Det gör vi inte så mycket genom att predika, utan genom hur vi lever våra liv i glädje, hopp och kärlek. Våra familjer, våra par, vårt samhälle och vår nation är i stort behov av vittnesbörd från troende människor som är lyckliga, nöjda, förlåtande, omtänksamma, bedjande, omtänksamma. Om vi arbetar tillsammans kan vi göra skillnad.  Det är vår uppmaning den här veckan som män och hustrur, föräldrar och barn, och som en församling.

Morgonbön, när vi är skilda åt
Gud vår Fader,
låt vi se fram emot vår uppståndelse med hopp
ty du har gjort oss till dina döttrar och söner
och återställde vår ungdoms glädje genom vårt äktenskap.
Detta ber vi om genom Kristus, vår Herre. Amen

Under dagen, när vi är skilda åt
Kärlekens Gud, ta emot äktenskapets sakrament som en  gåva.
Må den stora glädje du ger oss i vårt äktenskap och vår familj
komma till fullkomlighet i himlen.
Detta ber vi om genom Kristus, vår Herre. Amen

Allsmäktige Gud, se på oss, ditt folk, med vänlighet.
Hjälp oss att reflektera djupt över vårt äktenskap
och på den rikedom vi ger varandra i kärlek.
För oss till uppståndelsens härlighet.

Veckans samtals- och aktivitetsfrågor
För ert äktenskap: Vad kan ni som man/hustru göra den här veckan för att ge er make eller maka en känsla av hopp och glädje i ert äktenskap?
För andra: Tänk på någon missionärsgrupp som ger hopp och tro till andra.  Hur kan ni som par hjälpa dem den här veckan?