Herrens dop

Gott Nytt År till er och till alla du älskar. Må Gud välsigna er rikligt med hälsa och lycka. Må er kärlek till varandra växa sig starkare under det kommande året.

Bifogat är mitt bidrag för nästa söndag – Kristi dop i Jordanien – och för veckan efter det för parbönen och/eller nyhetsbrevsartikeln. Jag sänder detta till er med kärlek och hoppas att det kommer att hjälpa er på er kärleksresa i ert äktenskap och familjeliv.

Ni kommer att finnas i mina böner varje dag den kommande veckan, precis som ni har varit i dem varje dag under julen. Tack för er kärleksgåva. Må Gud välsigna er nu och alltid.

7-13 januari, Jesu dop
"Du är min älskade son, min nåd vilar över dig."  Dessa underbara ord, som uttalades till Jesus i samband med hans dop i Jordanfloden, uttalas till var och en av oss på grund av vårt dop i honom.  Lyssna bara på Gud som talar dessa ord från sitt hjärta till ditt hjärta nu: "du är min dotter, min son, den älskade, min nåd vilar över dig." Vår stora uppgift är att leva ut denna kärlek till Gud i vår kallelse. För er som ett kärleksfullt par, gör ert liv tillsammans fullt av glädjen i Guds kärlek. Singlar, ordensfolk, präster, lever ut samma kallelse av kärlek på olika sätt men för samma syfte: att fylla världen med Guds närvaro och kärlek. Som en trosgemenskap är församlingen en samling av alla dessa kallelser så att vi, genom att arbeta med varandra, kan utstråla samma kärlek till alla omkring oss.

Allsmäktige, evige Gud,
när Anden sänkte sig ned över Jesus vid hans dop i Jordanfloden,
uppenbarade du honom som din egen älskade Son.
Bevara oss, dina barn födda av vatten och Ande,
trofasta mot vår kallelse som ett gift par.
Detta ber vi om genom Kristus, vår Herre. Amen

Under dagen, när vi är skilda åt
Herre, vi firar uppenbarelsen av Kristus, din Son,
som vår Herre och Frälsare och vår Broder.
Ta emot gåvan av vår kärlek till varandra i äktenskapet
och låt den bli ett med din kärlek.
Detta ber vi om genom Kristus, vår Herre. Amen

Herre, du älskar oss och tar hand om oss med ömhet.
Låt oss genom äktenskapets sakrament följa din Son i tro
och bli dina barn till namn och handling.

Veckans diskussions och aktivitetsfrågor
För ditt äktenskap: Vad betyder det för dig att ditt äktenskap är ett sakrament och en viktig kallelse i kyrkan i dag?
För andra: Tänk på och be för dina faddrar den här veckan. Om du är gudförälder, kontakta ditt gudbarn den här veckan och berätta för henne/honom