Andra söndagen "under året"

Hej allihopa;

Vi har haft det skönt med mycket kontakt med barn och barnbarn under jul och nyår.  Vi kom tillbaka från Stockholm för ...Colette»

Kära vänner,
Julen är nu över, krubban är borta, alla dekorationer är bortplockade, och vi återvänder till vad som kallas "under året". Problemet med det är att vi kanske tror att det är en oviktig tid. Ingenting kunde vara längre från sanningen. Som kristna ska vi föra julen med oss in i det nya året och vi förbinder oss att göra Kristus känd varje dag genom vår kärlek till varandra. Som alltid vi gör detta genom äktenskapets sakrament och genom det inre värdet i vårt familjeliv samt genom delaktigheten  i vår trosgemenskap i den församling som vi tillhör. Må Gud välsigna oss alla under dessa veckor och månader.

15-21 Januari - Guds lamm
Johannes Döparen sade: "Jag har sett det, och jag har vittnat om att han är Guds utvalde ". Detta är det stora uppdrag som vi alla har fått här i världen, så att världen kan tro. Och Jesus ger oss det bästa sättet att vittna om honom - vår kärlek till varandra. Det är svårt att tro att vår kärlek, i den mån vi pekar mot Kristus som vår Frälsare, har så mycket makt att  den kan förändra världen. Denna kraft är särskilt given i kärleken mellan man och hustru i äktenskapets sakrament. Ett gift pars hängivna kärlek gör Kristus närvarande i den värld som de lever i. Det står så mycket på spel för varje par att växa i sin kärlek varje dag. Denna uppmaning att vittna om Kristus är också en uppgift för  varje familj och varje trosgemenskap i kyrkan. Vi har ett ansvar genom vår tro att utveckla våra hem och våra samhällen på ett positivts sätt som får andra som ser på oss att lära känna Kristus.

Jordens och himmelens fader, hör  våra böner.
Visa oss vägen till en allt större kärlek till varandra
och på vilket sätt vår kärlek kan förändra världen.
Detta ber vi genom Kristus, vår Herre.

Fader, låt oss fira gåva av vår kärlek
med vördnad och glädje.
När vi förkunnar vår kärlek till varandra,
fortsätter du arbetet med vår frälsning.
Vi ber vår bön genom Kristus, vår Herre.
Amen.

Kvälls/nattbön tillsammans
Herre, du har välsignat oss med kärlek i vårt äktenskap.
Fyll oss med din ande
och göra oss till ett  i frid och kärlek.
Vi ber vår bön genom Kristus, vår Herre. Amen.

Aktivitetsfrågor
För ditt äktenskap: Hur kan du visa din kärlek till din make/maka på ett alldeles särskilt sätt den här veckan?
För andra: Hur kan du hjälpa någon/några grupp/er som verkar för missionen den här veckan?