Första söndagen i advent

Med detta mejl börjar vi ett nytt år i vårt efterföljande av Kristus, när vi nu firar den första söndagen i advent. Tack för det gångna året. Det har varit ett nöje och ett privilegium för mig att få vara med på den resan med er vecka efter vecka då vi följde Guds Ord i liturgin för varje söndag. Det har varit en glädje för mig att minnas er i mina böner och veta att så många av er kom ihåg mig i era.
   Bifogat är mitt bidrag för nästa söndag och för den kommande veckan. När ni ger er ut under detta nya år, ber jag att ni ska växa i er kärlek till varandra och i er tro och kärlek till Kristus som lever bland er och som lever i er för världen omkring er.
   Advent och jultiden kommer inte att bli som de alltid har varit! Jag uppmuntrar er att arbeta på att göra den till en bättre tid än den någonsin varit för varandra, för er familj, och för er församlingsgemenskap genom kvaliteten på er kärlek, tillgivenhet och tro.
   En sak som ni kan göra är att skapa en adventskrans i era hem och markera varje vecka med ett ljus som leder er försiktigt men kraftfullt mot jul och tiden därefter.
   Sm alltid kommer ni att vara i mina böner under den kommande veckan. Håll mig och alla andra som följer detta program i era böner. Må Gud välsigna oss alla rikligt under de kommande veckorna och månaderna.

29 november - 5 december, I väntan på Gud
Jesus sade till sina lärjungar "Jag säger till er, och jag säger till alla: Håll er vakna!" Tre gånger i evangelieläsningen för första söndagen i advent ger Jesus befallning om att hålla sig vaken – så det måste vara viktigt!  Men vad betyder det för oss?
Denna vecka börjar vi ett nytt år på vår trosresa och faran är att det helt enkelt kan bli den samma som den vi slutar.  Vi är inte längre längs vägen om vi inte lyser upp den.  Detsamma gäller din resa i kärleken.  Ett år kan lätt bli det samma som det förra och  blir som om du sover eller är halvdöd.
Den här veckan ger för oss all en annan väckarklocka  likväl om vi är gifta eller ensamstående, präst eller religiösa, om vi bor i en familj eller bor ensamma.  Det är särskilt en uppmaning till varje församling att göra det nya året till en tid av tillväxt till Guds ära.

Kraften och styrkans Gud, öka kraften i vår vilja att göra gott,
och vårt engagemang för vårt äktenskap,
så att Kristus kan finna ett ivrigt välkomnande vid sin ankomst
och kalla oss till hans sida i himmelriket.
Detta ber vi om genom Kristus vår Herre.  Amen

Fader, från allt som du ger oss
erbjuder vi dig vår kärlek i äktenskapet som en gåva till dig.
När vi nu tjänar dig, ta emot vår gåva
och uppehåll oss i vår kärlek med ditt löfte om evigt liv.
Detta ber vi om genom Kristus vår Herre.  Amen

Fader, må intensiteten i vår kärlek
genom  äktenskapets sakrament
lära oss att älska himlen.
Må dess löfte och hopp styra vår väg på jorden.
Detta ber vi om genom Kristus vår Herre.  Amen

För ditt äktenskap: Hur kunde ni planera något för var och en av de fyra veckorna av advent för att förbättra romantiken i er kärlek?
För andra: Tacka någon som har berikat ert liv som ett par den här veckan.
När ni gör er julkortlista till jul, inkludera människor som kanske inte får så många  julhälsningar.