Första söndagen i fastan

Vi är nu i början av en mycket viktig tid på året – fastan. Jag skickar er min reflektion för den första söndagen i fastan och för veckan som följer – för parbönen och/eller nyhetsbrevsbiten. Detta är inte bara en tid som leder oss fram till påsken och det underbara mysteriet med Kristi lidande, död och uppståndelse. Det är snarare en tid som förbereder oss för påsken, då vi blir alltmer fullständigt förda in i det nya livet i Kristi uppståndelse, som vunnits åt oss genom hans död.

Under de kommande sex veckorna är vi kallade att ägna oss ännu mer än vanligt åt det centrala i vårt trosliv: om du är gift, till din äktenskapsrelation; om du är förälder, till relationerna med dina barn och med dig som familj; Om du är församlingsmedlem, till människorna i din församling att fira med dem och uppmuntra dem i deras tro och vittnesbördet om denna tro.

Fastan kan vara, och bör vara, en tid av generositet och glädje när vi ger tid och uppmärksamhet till varandra och till Kristus bland oss genom bön, fasta och allmosor.

Förutom de vanliga sidorna för parbönen bifogar jag ett vackert ord från påven Franciskus om fastan under fastan. Jag hoppas att du kommer att tycka att båda dessa är användbara och upplyftande. Tack för den du är och vad du ger oss alla.

18-24 februari,  Guds rike är nära
Jesus sade: "Omvänd er och tro på budskapet".  I början av fastan sätter denna Kristi kallelse agendan för de kommande sex veckorna. Det första vi måste göra är att "omvända oss". Vad innebär det för oss?  Det betyder helt enkelt "att släppa taget" – släppa taget om de saker och sätt att leva som begränsar vår frihet att älska Gud av hela vårt hjärta och vår kraft och vår nästa som oss själva. För det andra kallar Kristus oss att "tro på budskapet".  Det innebär att leva efter det, att öva på att vara lyckliga, att ge glädje och frid och helande till alla dem vi lever med och dem vi möter. Detta har naturligtvis enorma konsekvenser för gifta par i deras förhållande; för familjer i deras liv tillsammans; och för varje församlingsgemenskap. Fastan handlar inte bara om att ge upp saker utan snarare om att förändras på ett sätt som ger liv åt andra. Sex veckors träning bör göra en stor skillnad i våra liv.

Fader, hjälp oss att förstå innebörden
av din Sons död och uppståndelse
genom att vi iakttar fastan,
och lär oss att återspegla det i vårt äktenskaps sakrament.
Detta ber vi om genom Kristus, vår Herre. Amen

Under dagen, när vi är skilda åt
Herre, gör oss värdiga den kärlek vi delar med oss av
i vårt äktenskap och familjeliv.
Låt din närvaro i oss
hjälpa till att förändra våra liv.
Detta ber vi om genom Kristus, vår Herre. Amen

Fader, du ökar vår tro och vårt hopp,
Du fördjupar vår kärlek genom ditt ord till oss.
Hjälp oss att leva efter dina ord
och att söka allt som är gott och livgivande i vårt äktenskap.

Veckans samtals- och aktivitetsfrågor
För ert äktenskap: På vilket sätt kan du göra din fru/man speciell den här veckan?  Planera väl och fullfölj din plan.
För andra: Tänk på en släkting eller vän som du inte har haft kontakt med på ett tag.  Ta kontakt den personen den här veckan,¨.

Vill du fasta denna fasta?

Med påven Franciskus ord

Fasta från sårande ord och säg vänliga ord
Fasta från sorg och fyll dig med tacksamhet
Fasta från vrede och fyll dig med tålamod