Tjugonionde söndagen under året

Bifogat är mitt bidrag till parbönen och/eller nyhetsbrevet för nästa söndag – den 29:e söndagen under året– och för veckan som följer på den. Jag ber att detta ska vara till hjälp för er på er resa mot varandra i kärlek.

Temat för den kommande veckan är vikten av att lära oss att värdesätta varandra i äktenskapet och familjelivet såväl som bortom det, i vår församling och i slutändan att värdesätta vår tro på Gud så som vi känner den i Jesus Kristus. Detta på ett sätt som går utöver att "tycka om" varandra och till och med "älska" varandra. Hur kan ni arbeta mot det under den kommande veckan med era böner och samtal med varandra?

Ni kommer att finnas i mina böner varje dag när ni fortsätter er resa mot varandra och tillsammans mot Guds under och godhet. Fortsätt att be för mig och för alla dem som använder detta lilla program av bön och reflektion vecka för vecka. Må Gud välsigna er och alla dem ni älskar med frid och glädje.

22-28 oktober,  Ge Gud det som tillhör Gud
Jesus sa: "Ge tillbaka till kejsaren det som tillhör kejsaren – och till Gud det som tillhör Gud."  Ett av de största misstagen vi gör som människor är att tro att det vi har tillhör oss!  Den underbarare sanningen är att allt vi har är en gåva från Gud som älskar oss och som vill att vi ska leva i den kärlekens frihet.
Det bästa sättet att leva ett mänskligt liv är att värdesätta allt i livet i stället för att försöka äga det. Att räkna våra välsignelser i stället för att gnälla över det vi inte har, och den största skatten av alla är varandra.  Kvaliteten på vår kärlek till varandra i äktenskapet och familjelivet är ett mått på, och en viktig del av vår tillbedjan av Gud.  Den kärleken måste vara sådan att den strålar ut och inkluderar dem som vi tillber tillsammans med i eukaristin, och så bygger vi en församlingsgemenskap till Guds ära.
 PARET SOM BER TILLSAMMANS HÅLLER IHOP

Morgonbön, när de är tillsammans
Allsmäktige och evige Gud,
vår källa till kraft och inspiration,
Ge oss styrka och glädje i vårt äktenskap
genom att tjäna dig som Kristi efterföljare.
Detta ber vi om genom Kristus, vår Herre.  Amen

Under dagen, när de är ifrån varandra
Herre Gud, må gåvan av vår äktenskapliga kärlek
Ge oss Din Kärlek och Förlåtelse
och ge oss frihet att tjäna dig med våra liv.
Detta ber vi om genom Kristus, vår Herre.  Amen

Herre, må din kärlek till oss,
hjälpa oss att förbli trogna mot dig och mot varandra.
Låt den lära oss vägen till evigt liv genom
att fullt ut leva efter vårt äktenskaps sakrament.

Veckans diskussions och aktivitetsfrågor
För ditt äktenskap: Vad uppskattar du mest hos din fru/man?  Hur kunde du berätta för henne/honom det, den här veckan?
För andra: Tänk på någon grupp som arbetar för rättvisa i världen.  Hur kan ni som par stötta den gruppen den här veckan?