Andra advent

Bifogat är bidrag för nästa söndag – den 2:a söndagen i advent – och för veckan efter den för parbönen och/eller nyhetsbrevsbiten. Jag hoppas att denna första adventsvecka går bra för er i er kärlek till varandra och i ert familjeliv.

Temat för den kommande veckan är 'Bereden väg för Herren'. Vi gör detta för varandra i äktenskapet och familjelivet genom kärlek – det finns inget smidigare och underbarare än den väg som öppnats av kärleken. Fortsätt att arbeta på era kärleksrelationer, särskilt som ett par i äktenskapet. Det är detta som strålar ut till din familj och till din församling runt omkring dig. Gör dessa veckor av förberedelser till en speciell tid av glädje tillsammans och en tid av generositet mot dem som står dig närmast.

Som alltid lovar jag att be för er varje dag i den nya veckan. Må Gud välsigna er rikligt och skydda er och alla era nära och kära från allt ont. Tack för all er godhet och vänlighet.

10-16 december ,De goda nyheterna
 Det står skrivet i profeten Jesajas bok: "En röst ropar i öknen: Bereden väg för Herren, gör hans stigar raka." När vi hör de orden tänker vi automatiskt på Johannes Döparen och de handlar verkligen om honom. men de handlar också om oss. Uppgiften för var och en av oss är att bereda en väg för Herren så att han kan komma in i vår värld i dag för att göra hans stigar raka så att han kan komma in i varje människas hjärta, där han vill leva.  En del av oss, som Johannes Döparen, gör detta genom att predika. Det viktigaste sättet är dock genom kärlek. Vår kärlek behöver vara aktiv och växa, oavsett om det är i äktenskapet eller i familjelivet.  Detta kräver engagemang och ansträngning varje dag så att de vi älskar kan veta hur speciella de är. Denna kärlek behöver också föras till våra församlingar så att alla kan hitta ett hem bland oss.
Johnny Doherty, C.S.R.

Maktens och barmhärtighetens Gud, öppna våra hjärtan i välkomnande.
Ta bort det som hindrar oss från att ta emot Kristus med glädje,
så att vi kan dela med oss av hans visdom i vårt äktenskap
och bli ett med honom när han kommer i härlighet.
Detta ber vi om genom Kristus, vår Herre. Amen

Under dagen, när vi är skilda från varandra
Herre, vi är ingenting utan dig.
När du uppehåller oss med din barmhärtighet,
ta emot våra böner och gåvan av vår kärlek i äktenskapet.
Detta ber vi om genom Kristus, vår Herre. Amen

Fader, du ger oss så många underbara kärleksgåvor.
Genom att vi tar del av dessa gåvor i vårt äktenskaps sakrament,
lär oss att döma det som hör jorden till på ett vist sätt
och att älska det som hör himlen till.

Veckans diskussions- och aktivitetsfrågor
För ditt äktenskap: Vilka är tre av de finaste sakerna med din fru/man just nu?  Hur kan du  berätta om dem den här veckan?
För andra: Välj två eller tre personer som är speciella för er som par.  Vilka är tre av de bästa gåvorna var och en av dem har?  Hur ska du berätta det för dem den här veckan?