Andra söndagen i fastan

Hej allihopa,

Följande kommer från Sacred Space/Heligt rum och är inspirerande:Love continually flows back and forth between God and me because that is the nature of love - it is reciprocal. Such love begins with God, and in freedom I am invited to accept this love to make my corresponding loving response. Each day, I desire to know with an ever-increasing joy that I am loved unconditionally./Kärleken strömmar ständigt fram och tillbaka mellan Gud och mig. Det är så kärleken är. Den är reciprok. Sådan kärlek börjar...
Till Colettes blogg»

Kära vänner,
Den här veckan är jag i Ramelton, Co. Donegals församling, på ett församlingsuppdrag. Solen skiner starkt, som det alltid gör i Donegal!! Vi har precis börjat med en ny struktur på våra församlingsuppdrag där teamet bestär av en redemptorist och en lekman. Den sammansättningen har vi också i Killucan, Co, Westmeath, med Fr. Brendan Keane och Helena Connolly. Maureen Flanagan från Belfast är med mig här. Det är hennes första uppdrag och det fungerar bra. Var snälla och be för oss och för våra församlingsuppdrags framtid.
Jag skickar er mina reflektioner för den andra veckan av fastan. Jag hoppas att den kommer att vara till hjälp för dig och för din familj och församling. Ni är med mig i mina böner, att Gud ska välsigna er och alla era nära och kära i överflöd den här veckan och den kommande.

25 februari - 3 mars, Detta är min älskade son
"Det är underbart för oss att vara här." Peter gjorde detta entusiastiska uttalande i berättelsen om Jesus på förklaringsberget, som det predikas över denna söndag, för att vi ska få inspiration i vår tro. Var och en av oss har rätt att kunna göra samma uttalande i vår efterföljelse av Kristus. Det är också ett av de viktigaste ansvar som vi har för att göra det möjligt. Vi gör detta genom att tillsammans arbeta för att bygga upp vår församling till en riktig gemenskap av tro och hopp. Det betyder att alla är villiga att ta sin fulla del i församlingens liv. Vi gör det genom att göra våra hem till platser av lycka och glädje. Återigen har varje person, oavsett hur ung denne är, en roll att spela för att åstadkomma det här. Gifta par gör det för varandra genom att arbeta på kvaliteten på kärleksförhållandet när det gäller ömhet och tillgivenhet. Detta innebär att ge tid för varandra och använder den tiden bra.

DE PAR SOM BER TILLSAMMAN HÅLLER SAMMAN.
Fr. Johnny Doherty, C.Ss.R

Gud vår Fader, hjälp oss att lyssna på din Son.
Upplys oss i vår kärlek till varandra i äktenskapet med ditt ord,
så att vi kan finna vägen till din härlighet.
Detta ber vi genom Kristus, vår Herre.

Bön mitt på dagen när vi är  på var sitt håll
Herre, gör oss heliga.
Ta bort vår själviskhet,
och de gränser vi ställer för vår kärlek i vårt äktenskap
så att vi kan vara beredda att fira uppståndelsen.
Detta ber vi genom Kristus, vår Herre.

Herre, vi tackar för alla dina gåvor av kärlek i vårt äktenskap.
Fyll våra liv med tacksamhet och lovprisning,
och ge oss här på jorden en del i det kommande livet.

Aktivitetsfrågor
För ditt äktenskap: Ordna ett tillfälle för er som ett par där du verkligen kan säga "det är underbart att vara här", den här veckan. Planera för det.
För andra: Tänk på någon, som ni som ett par, kan förmedla en känsla av lycka och glädje i veckan. Hur kan ni göra det?