Trettionde söndagen under året

Tack för all godhet och skönhet ni för till världen genom er kärlek till varandra i äktenskap och familjeliv. Det är så lätt att ta detta för givet och efter ett tag inte inse hur viktiga era kärleksrelationer är för kyrkan och världen och i  slutändan för Guds ära. Det är ett sådant privilegium för mig att ha kontakt med er. Det är som att vara i kontakt med själva hjärtslaget i livet.

Jag skickar er mitt bidrag för parbönen och nyhetsbrevet för nästa söndag ,den 30:e söndagen under året - och för veckan efter det. Jag hoppas att ni kommer att finna det till hjälp för er själva när ni ber tillsammans och talar med varandra om underverket i ert äktenskap och familjeliv. Ni kommer att vara i mina böner som alltid att ni ska ha en bra vecka tillsammans. Tack för att ni ber för mig. Fortsätt att be för mig och för varandra. Gud välsigne er och alla era nära och kära alltid.

23  - 29 oktober,  Herren, vår domare
Jesus sade till några människor som var stolta över att vara dygdiga och föraktade alla andra: "de som upphöjer sig själva kommer att ödmjukas, men de som ödmjukar sig kommer att bli upphöjda".  Vi tror ofta att vara ödmjuk innebär att tänka illa om oss själva. Sanningen är att vi istället har en stor risk att tänka mycket högt om oss själva.  Sann ödmjukhet handlar istället om att erkänna Gud som källan till allt liv och all godhet och prisa honom från våra hjärtan.
Det lär oss också att vi inte har någon rätt att döma någon annan eftersom Gud ensam är vår domare och han bara ser godheten i var och en.  Vi tittar på varandra och ser allt som är fel, och vi kritiserar. Om vi lär oss att se med Guds ögon kommer vi att se undret i varandra och allas skönhet och lära oss att prisa.  Detta är särskilt viktigt för gifta par, för familjer och för våra församlingars hälsa och glädje.
 PARET SOM BER TILLSAMMANS HÅLLER IHOP.

Allsmäktige och evige Gud,
Stärk vår tro, vårt hopp och vår kärlek.
Låt oss, som ett gift par,
med kärleksfulla hjärtan göra vad du ber oss om
och komma att dela det liv du utlovar.
Detta ber vi om genom Kristus, vår Herre.  Amen

Under dagen, när vi är skilda åt
Maktens och kraftens herre och Gud
ta emot gåvan av vårt äktenskaps sakrament
och låt vårt tjänande ge dig ära.
Detta ber vi om genom Kristus, vår Herre.  Amen

Herre, för till fullkomlighet den kärlek
som vi delar i äktenskapets sakramen inom oss,
Låt din kärlek ha en djup inverkan på våra liv.

Veckans diskussions och  aktivitetsfrågor
För ditt äktenskap:  Vad har varit några av de trevligaste sakerna med din fru / man den här månaden?  Hur ska du berätta det för henne/honom den här veckan?
För andra: Hur ska ni som par ge hjälp och tröst till någon i nöd den här veckan?