Första söndagen i advent

Kära vänner
Med detta mail börjar vi ett nytt år i vårt efterföljande av Kristus.  Advent leder oss in i julen, Guds stora högtid blir ett med oss i vårt mänskliga kött så att vi kan bli ett med Gud i hans gudomlighet.  Men advent leder oss också bortom julen till Kristi dop i Jordanien och hans smörjelse med den Helige Ande så att han kan föra alla människor till kunskap om Gud som älskar oss så mycket.  Det blir vår kallelse också som Kristi efterföljare idag – för att hjälpa till att föra samma underbara nyheter till dem omkring oss, och dem som kommer efter oss.
Vi behöver inte rädda världen - för det kan vi inte!  Vår kallelse är att göra det möjligt för Kristus att rädda världen vi lever i genom på vilka sätt vi lever våra liv i kärlek, som gifta par, som familjer och som församlingar.  Börja på nytt igen den här veckan i alla dessa relationer då vi förbereder oss inför julen och därefter i vår glädje och frid och entusiasm för det som hör Gud till.
Ni är i mina böner varje dag som alltid.  Må det kommande året vara ett mycket lycklig ett för er och alla de du älskar och för hela kyrkan som är spridd över hela världen. Tack för all er godhet och kärlek.

1 – 7 december,   Vår frälsning är nära
Jesus sade till sina lärjungar: "Håll er därför vakna, för ni vet inte vilken dag er Herre kommer! Var därför också ni beredda, för Människosonen kommer tillbaka när ni minst av allt väntar det." Denna vecka börjar vi våra andliga förberedelser inför julen.  Vi vet exakt när det kommer att bli – datumet är väl etablerat – och vi vet ganska väl vad vi kommer att göra.  Ovanstående budskap från Kristus verkar vara överflödigt.  Men det är förstås inte.  Vi kan lätt vara så koncentrerade på att förbereda julen, Kristi ankomst, att vi kan sakna honom när han kommer.  Under de kommande fyra veckorna kommer Kristus att komma in i våra hem när vi tar oss tid att prata med varandra, är snälla mot varandra,  och njuter av vårt familjeliv med varandra.  Vi kan vara så upptagna att vi inte låter det hända, så vi saknar honom.  Kristus kommer att komma bland oss i vår församling när vi tar hand om varandra som grannar, som vänner, som kolleger och församlingsmedlemmar.  Vi kan lätt sakna honom här.  Om vi gör det, kommer vi också att sakna honom på juldagen.

Allsmäktig Gud, föröka vår viljestyrka till att göra gott
Så att Kristus kan finna ett ivrigt välkomnande vid hans ankomst
och kalla oss till hans sida i himmelriket
där han lever och regerar med dig och den Helige Ande
En Gud i evigheters evighet.  Amen.

Fader, från allt du ger oss
erbjuder vi dig gåvan av vår kärlek till varandra i äktenskapet.
När vi tjänar dig nu acceptera och öka vår kärlek
och stödj oss med ditt löfte om evigt liv.
Detta ber vi om genom Kristus, vår Herre.  Amen

Kvälls och nattbön tillsammans.
Fader, må den kärlek vi delar i vårt äktenskap
lära oss att älska himlen.
Må din kärlek till oss vägleda vår väg här på jorden.
Detta ber vi om genom Kristus, vår Herre Amen.

För ditt äktenskap: På vilka sätt har du stagnerat i din kärlek till din fru/make och tagit henne/honom för givet?  Dela detta med varandra denna vecka.
För andra: Hur kan ni, som ett par,   ge glädje till andra i advent  och fram till jul?