Palmsöndagen

Jag missade att skriva till er förra veckan eftersom vi Redemptoristerna var på vår lokalavdelning i Dromantine. Jag hoppas att du fick mitt bidrag för den veckan i förväg! Tack och lov gick sektionsmötet bra. Jag tänkte på er och bad för er varje dag.

Bifogat är min bidrag för parbönen och/eller nyhetsbrevet för nästa söndag – Palm/Passionssöndagen – och veckan efter den som är Stilla veckan. Det här är en mycket speciell tid i vårt trosliv på alla nivåer, även när det gäller våra relationer till varandra som kyrka. Jag hoppas att du kommer att ha nytta av den här informationen i ditt förhållande i ditt äktenskap och familjeliv.

Du kommer att vara i mina böner varje dag under Stilla veckan. Må Gud välsigna er och alla era nära och kära med förnyat hopp i din tro och kärlek.  Låt Guds välsignelse vara med kyrkan över hela världen för att ge oss ny tillit till att följa Kristus in i påskens nya liv. Tack för all er godhet och generositet.

24 – 30 mars, Stilla veckan
Stilla veckan är den heligaste tiden för oss som Kristi efterföljare.  Det är den vecka då fastebotgöringen bör utövas på ett särskilt sätt genom att ta sig tid personligen, som familj och i församlingsgemenskapen att resa med Jesus in i hans död på korset och därefter.  De olika etapperna på hans resa är: Palmsöndagen: från att firas till att bli bortglömd; Skärtorsdagen: från att ge sig själv till sina lärjungar i eukaristin till att förnekas av dem; Långfredagen: från att överlämna sig själv till Guds vilja, till att bli övergiven till och med av Gud i döden; Påskafton från total tomhet i döden till nytt liv.  Under Stilla veckan färdas vi genom alla dessa stadier med Jesus för att han ska ge oss nytt liv och hopp.

Allsmäktige, evige Gud, du har gett människosläktet
Jesus Kristus, vår Frälsare, som ett föredöme i ödmjukhet.
Han uppfyllde din vilja genom att bli kött
och ge sitt liv på korset.
Hjälp oss som gifta att vittna för dig
genom att följa hans exempel på lidande
och gör oss värdiga att ta del av hans uppståndelse.
Detta ber vi om genom Kristus, vår Herre. Amen

Under dagen, när vi är skilda åt
Fader, må Jesu lidande och död, din Sons lidande och död
göra oss som ett gift par behagliga för dig.
Genom vår kärlek till varandra må vi känna din barmhärtighet och kärlek.
Detta ber vi om genom Kristus, vår Herre. Amen

Fader, din Sons död ger oss hopp och stärker vår tro.
Låt hans uppståndelse ge oss uthållighet i vår kärlek
och led oss genom vårt äktenskaps sakrament till frälsning.

Veckans samtals och aktivitetsfrågor
För ert äktenskap: Hur skulle ni kunna tillbringa mer tid med varandra den här veckan för att minnas och återuppleva speciella stunder ni har haft i ert äktenskap?
För andra: Skulle du kunna besöka någon som är bunden till hemmet eller ligger på sjukhus den här veckan?