Elfte söndagen under året

I över sex månader har vi som kyrka firat de stora och speciella högtiderna såsom julen, fastan, påsken och pingst,samt  högtidligheterna Heliga trefaldighets dag och Kristi Kropp och blods högtid.

Nu börjar vi tiden ”söndagarna under året”, de kommande fem och en halv månaderna. Detta har inte någon mindre betydelse än vad vi redan har gjort, utan snarare är det en chans att hitta ett sätt att leva ut undret av vår tro på Jesus Kristus, som lever bland oss i vår vanliga vardag och sänder oss de stora goda nyheterna om Guds kärlek till hela mänskligheten och hela skapelsen.

Bifogat är mitt bidrag för nästa söndag och veckan efter. Jag hoppas att ni hittar lite inspiration i det för er själva i ert äktenskap och/eller familjeliv för den kommande veckan. Temat är Guds rike och hur vi är det riket nu, på grund av Kristus. Det är en av kärlekens stora betydelse i äktenskapet och familjelivet.

Ni kommer att vara i mina böner alla dagar i veckan som alltid, så Gud kan välsigna er med lycka och glädje och skydda er från all skada genom dessa tider. Fortsätt att be för mig och för varandra. Tack.

13 –  19 juni, Han  talar i  liknelser
Jesus sade: "Vad skall vi likna Guds rike vid?" Vi har alla våra egna idéer om vad Guds rike är och därför måste vi lyssna noga på vad Jesus säger om det, eftersom han är den enda som vet! I de två liknelserna idag berättar han först och främst att det är Guds rike. Gud arbetar i oss och omkring oss hela tiden även när vi inte är uppmärksamma på honom.
Han berättar också att de små sakerna är nyckeln till tillväxten av Guds rike.  Dessa har ett mycket viktigt budskap till oss i våra huvudsakliga relationer mellan tro, hopp och kärlek i äktenskap, familjeliv och vår församling. Gud är närvarande i alla dessa och arbetar för att föra oss till mognad.
Vårt bidrag finns i kärlekens små ting – att ge tid till varandra; visa tillgivenhet för varandra; bekräfta varandra, förlåta varandra etc. Vi står på helig mark!

Allsmäktige Gud, hjälp oss att följa Kristus
i vår kärlek till varandra
och att leva vårt äktenskap enligt din vilja.
Detta ber vi om genom Kristus vår, vår Herre.  Amen (Amen)

Bön under dagen, när vi är skilda åt
Herre Gud, förnya vår styrka
att älska varandra i vårt äktenskaps sakrament
och ge oss hälsa till kropp och själ.
Detta ber vi om genom Kristus vår, vår Herre.  Amen (Amen)UTz

Herre, genom vår kärlek i äktenskapet
kan du bringa enighet och fred  i din kyrka,
vilket är din vilja för hela skapelsen.
Detta ber vi om genom Kristus vår, vår Herre.  Amen (Amen)

Disussion och aktivitetsfrågor
För ditt äktenskap:  Hur kan du växa i att visa tillgivenhet till din fru / make den här veckan?
För andra:  Hur kunde ni som par låta dem som står er nära veta att ni älskar dem den här veckan?