Tolfte söndagen under året

Vi närmar oss nu slutet av den årliga Novena för att hedra ”Vår moder av evig hjälp i Clonard”. Vi började denna novena förra onsdagen och den slutar på torsdag. Kanske har du haft möjlighet att delta i en del av den eller under hela novenan, antingen i kyrkan eller online. Det har varit en stor framgång hittills och jag är säker på att de kommande två dagarna också kommer att vara bra. Jag har bett för dig och dina familjer och nära och kära varje dag.

Bifogat är mitt bidrag för parbönen och / eller nyhetsbrevet för nästa söndag, den 12: e söndagen under året, och för veckan efter den. Jag hoppas att ni kommer att finna det till hjälp för er själva och för ert familje- och församlingsliv. Huvudtemat för det är mycket viktigt - "Var inte rädd." Titta på var rädsla kan och formar kvaliteten på er kärlek till varandra i äktenskapet och / eller i familje- och församlingslivet och hantera det för att få större frihet.

Jag kommer att be för er varje dag i veckan som vanligt. Be för mig och för alla dem som använder detta program. Må Gud vara med oss alla för att ge oss frihet och glädje i vår tro och i vår kärlek. Tack.

25 juni – 1 juli –  Var inte rädd
Jesus sade: "Var inte rädda." I Skrifterna identifieras rädsla som livets och kärlekens enskilt största fiende. Det uttalandet "var inte rädd" sägs 365 gånger i skrifterna. Den största rädslan som griper människor är vad det kommer att kosta att verkligen tro, att älska, att njuta.  Rädslan för kostnaden kan få oss att sätta gränser för vår kärlek, och rädsla kan få oss att sätta en gräns för vår villighet att släppa in Gud i våra liv. Som alltid behöver vi tänka på detta Kristi ord i termer av relationerna i våra liv och vår tro. I varje samhälle engagerar sig väldigt många människor inte i något annat än i det minsta. Det betyder inte att dessa människor är illasinnade, men det är mest på grund av denna rädsla. Särskilt män är rädda för att utveckla de intima relationerna i äktenskapet och familjelivet av samma anledning - de är rädda för kostnaden för sig själva och att de går miste om belöningarna. Lyssna på Kristi ord den här veckan.
Johnny Doherty, CSR

Fader, vägvisare och beskyddare av ditt folk,
ge oss en osviklig respekt för ditt namn,
och håll vårt äktenskap alltid i din kärlek.
Detta ber vi genom Kristus, vår Herre.  Amen

Under dagen, när när vi är skilda åt
Fader ta emot vår gåva av kärlek till varandra.
Rena oss i sinne och hjärta
och gör oss som ett gift par alltid ivriga att tjäna dig.
Detta ber vi genom Kristus, vår Herre.  Amen

Herre, förnya ditt liv inom oss.
Hjälp oss att bli ännu mer generösa i vårt äktenskaps sakrament
så att vi kan känna till underverket i dina gåvor.

Veckans diskussions och aktivitetsfrågor
För ditt äktenskap: Vilka rädslor har du i ditt äktenskap och familjeliv?  Dela dem med varandra den här veckan .
För andra: Tänk på någon grupp som främjar lekmannamissionärsverksamhet.  Hur kan ni som par uppmuntra dem den här veckan?