Påskdagen - Kristi uppståndelse

Även om vi nu är i stilla veckan,s er vi fram emot påsk och tiden efter den med detta e-postmeddelande. Vi börjar fira det mest extraordinära som hänt i världen sedan den första skapelsen – Kristi uppståndelse från de döda och det löfte som detta ger oss, och till hela mänskligheten och hela skapelsen.

Bifogat är mitt bidrag för parbönen och/eller nyhetsbrevet, för påskdagen och veckan efter den. Som alltid skickar jag detta till er i hopp om att ni kommer att finna det till hjälp för er själva och för ert trosliv i er familj och i ert samhälle. Jag önskar er och alla, och era nära och kära en mycket glad påsk. Må Gud fortsätta att välsigna er med frid och glädje och hålla er, och dem ni älskar trygga från all skada. Må Gud också välsigna vår värld med fred, särskilt i Ukraina. Tack för er godhet och kärlek.

17 -23 april,  En dag att fira
"De har tagit Herren ut ur graven", sade Maria av Magdala, och vi vet inte var de har lagt honom." Den första påskmorgonen fanns det en känsla av spänning bland lärjungarna men det  men det var blandad med ångest och rädsla.  De visste inte vad som hände, men de visste att det var något. När vi firar vår påsk vet vi exakt vad som har hänt. Vi kan emellertid vara så bekanta med den här underbara sanningen så att vi kanske har en väldigt liten eller inte någon spänning alls av den. Det var inte soldaterna som tog Jesu kropp från graven utan snarare Guds kraft. Gud har placerat Jesus är i våra  hjärtan, i våra sinnen, i vårt sällskap med varandra, ovanför oss, under oss,  och runt omkring oss.
Den djupaste verkligheten i våra liv har förändrats för alltid av det som hände i dag och  genom att Jesus är uppstånden och lever bland oss i våra hem och i våra församlingar såväl som i världen i stort.  Vi måste ta hand om honom där.

Gud, vår Fader, du erövrade dödens kraft
genom att uppväcka Kristus din Son
och öppnade för oss vägen till evigt liv.
Låt vårt firande idag upphöja oss
och förnya vårt äktenskap genom den helige Ande som finns inom oss.
Detta ber om genom Kristus, vår Herre.  Amen

Under dagen, när man inte har
Herre, med påskens glädje erbjuder vi dig gåvan av vår kärlek.
Ge oss en förnyad glädje i vårt äktenskaps sakrament,
och en känsla av glädje inför den kommande veckan.

Kvälls-/nattbön tillsammans
Kärlekens fader, vaka över din kyrka
och för oss som ett gift par till uppståndelsens härlighet
utlovat av detta påskmysterium.

Veckans diskussions- och aktivitetsfrågor
För ditt äktenskap:  På vilka sätt kan du ge en känsla av glädje och lycka till din fru / make den här veckan?
För andra: Finns det någon du känner som behöver ett besök eller ett uppmuntrande ord under denna påsktid?  Hur kunde du kontakta dem den här veckan?