Femtonde och sextonde söndagen under året

Bifogat hittar du två delar av parbönen och / eller nyhetsbrevet för att täcka de två kommande veckorna. Jag hoppas komma till Donegal på fredag och jag kommer tillbaka till Clonard på lördag den tjugoandrad. Jag skickar de två ifall jag inte skulle hinna komma tillbaka till er nästa vecka - ni vet hur hektiskt det kan vara i Donegal!!
 Ni kommer att vara i mina böner varje dag under de kommande två veckorna som vanligt. Må Gud välsigna er och alla era nära och kära med glädje och frid och fortsätta att dra er närmare varandra i  glädje och kärlek. Tack för alla era böner och ert stöd. Jag uppskattar det väldigt mycket.

16-22 juli – Vad är vi för människor?
"Men en del föll i den goda jorden och gav skörd ".  Vi har alla möjliga val att göra under en livstid och förmodligen är det viktigaste valet att välja vilken person vi vill vara i förhållande till Gud och till varandra. Detta är inte förutbestämt eftersom vi kan låta oss förändras genom hur vi lyssnar på Guds ord och hur vi lyssnar och förvandlas av dem som står oss nära. Vi formas rakt genom livet av vad/vem vi lyssnar på.  Om vi lyssnar på världen omkring oss kommer vi att sätta oss själva i centrum i vår egen värld.  Om vi lyssnar till Guds ord, kommer vi att sätta Gud och dem vi älskar i centrum. Det första sättet leder till ensamhet och isolering. Det andra sättet leder till uppfyllelse.  Var och en av oss kan producera mycket gott för vår värld, men bara om vi lever ett liv i kärlek till Gud och kärlek till varandra i våra hem och familjer och i vår församling.
Johnny Doherty, CSR

Gud vår Fader, ditt sanningens ljus
vägleder oss i vårt äktenskap till Kristi väg.
Må vi och alla som följer honom
förkasta allt som strider mot evangeliet.

Under dagen, när vi är skilda åt
Herre, ta emot och välsigna vår kärlek i äktenskapet.
Må din närvaro i våra liv hjälpa oss
att växa i helighet och tro.
Detta ber vi genom Kristus, vår Herre.  Amen

Herre, låt din ömma kärlek växa inom oss,
genom att vi delar ditt kärleks mysterium
genom vår kärlek till varandra i äktenskapets sakrament,
Detta ber vi genom Kristus, vår Herre.  Amen

För ditt äktenskap: Hur kunde du berätta om din kärlek till din fru / make den här veckan?
För andra: Tänk på någon grupp som arbetar för en bättre och friskare jord.  Hur kunde ni som par stötta dem den här veckan?

23-29 juli - Vår barmhärtige domare

"Hör, du som har öron.« Vi lever i en värld av konstant ljud och ändå är vi inte så bra på att lyssna. Ta några ögonblick när du läser detta för att lyssna på ljuden omkring dig. Vad hör du? Lyssna på ljuden inom dig. Vad hör du? Ofta hör vi disharmoniskt ljud och ändå vill Jesus att vi ska höra Guds kärlek som finns runt omkring oss och inom oss och mellan oss. Vi kommer att höra det ljudet om vi lyssnar tillräckligt noggrant med våra hjärtan och sinnen. Lyssna särskilt på de vackra ljuden av er kärlek till varandra i äktenskapet och / eller familjelivet. Det är så lätt att komma in i ett mönster av att inte lyssna på dessa heliga platser. Lyssna också på godheten hos de människor som utgör din församling så att du kan bli medveten om Kristus som bor i dem. Lyssna också den här veckan på behoven hos människorna omkring dig så att du kan svara på deras behov av kärlek.
 Johnny Doherty, CSR

Herre, var barmhärtig mot ditt folk.
Fyll oss som ett gift par med dina gåvor
och gör oss alltid angelägna om att tjäna dig

Under dagen, när vi är skilda åt
Herre, för oss närmare frälsningen
genom vår kärlek till varandra den här veckan.
Välsigna vår  kärlek i äktenskapet med lycka och frid.

Kvälls/nattbön tillsammans

Barmhärtige Fader, ge oss en ny känsla av mening
i vår kärlek till varandra i äktenskapets sakrament
och ta oss till ett nytt liv i dig.

Frågor till veckans handling
För ditt äktenskap: Vilken speciell överraskning kan du ge din fru / make den här veckan?
För andra: Tänk på någon som är bunden till hemmet. Hur kan ni som par hjälpa den personen den här veckan?