Påskdagen – Kristi uppståndelse

Så nu kommer vi till slutet av fastan! Jag önskar er alla en mycket givande Stilla vecka. Dessa dagar är mycket speciella i vårt trosliv. Jag ber att många människor ska ta del av allt som erbjuds i alla våra församlingar och trossamfund.

Bifogat är mitt bidrag för nästa söndag – påskdagen – och för veckan efter den för parbönen och/eller nyhetsbrevet. Vid påskvakan och vid alla mässor på påskdagen kommer hela kyrkan att förnya våra doplöften. Detta är en avsiktshandling för att föra de stora goda nyheterna om Kristi frälsning till den värld vi lever i. De två ord som kommer att sticka ut under de kommande veckorna är Halleluja och Frid. Det är de två gåvor vi har kraft att ge vår värld genom Kristi död och uppståndelse. Vi kan bara göra detta genom kärlek.

Jag hoppas att ni kommer att ha nytta av det som finns i det här utskicket och att Gud kan fortsätta att välsigna er med glädje och frid i era egna hem och i era speciella kärleksrelationer under den kommande veckan och även långt därefter. Du kommer att vara i mina böner varje dag i den nya veckan och den nya påsktiden. Glad påsk till alla ni älskar. Tack.

31 mar - 6 april, Vi gläds och är glada
"Nu är vi dessa vittnen."  Människor idag är mycket ovilliga att engagera sig i saker i samhället och i kommunerna särskilt på frivillig basis. Ändå handlar vår efterföljelse av Kristus om att engagera sig och inte räkna med kostnaden. Vi har just kommit igenom den resa som Kristus gjorde i sitt lidande och sin död, priset för vår frälsning.
Vårt ansvar är att föra frukterna av detta till vår värld genom att föra med oss glädje, frid, helande, glädje, frihet, rättvisa och så vidare, med början hos dem som vi lever tillsammans med, och sprida ut till dem som vi tillber med, och vidare. Varje aspekt av människans liv behöver detta mer nu än någonsin, när vi bevittnar ett sammanbrott i äktenskapet och familjelivet, det ökande våldet i samhället, och den ökad isolering av människor i alla samhällen. Nu är det dags att leva vår kristna tro.

Morgonbön, när vi vakanar
Gud, vår Fader, genom att uppväcka Kristus, din Son,
besegrade du dödens makt
och öppnade vägen för oss till evigt liv.
Res oss upp och förnya våra liv och vårt äktenskap
genom Anden som finns inom oss.
Detta ber vi om genom Kristus, vår Herre. Amen

Under dagen, när vi är skilda åt

Herre, med påskglädje förnyar vi vår kärlek till varandra i äktenskapet.
Välsigna vår hängivenhet mot varandra.
Må vi skänka glädje och lycka till varandra
Och må detta stråla ut till alla som utgör våra liv.
Detta ber vi om genom Kristus, vår Herre. Amen

Kärlekens Fader, vaka över din kyrka.
För oss till uppståndelsens härlighet.
Låt äktenskapets sakrament vara ett tecken på vår kärlek till alla.

Veckan samtals och aktivitetsfrågor
För ert äktenskap: Vad är er största önskan för ert liv tillsammans i ert äktenskap?  Hur kan du arbeta mot det den här veckan?
För andra: Vem kan ni som par ge lite oväntad lycka den här veckan?