Herrens dop

Ett nytt år har börjat och det är inte alltid lätt att vara optimistisk. I vissa situationer känner jag mig väldigt kluven och försöker ställa frågan, "vad skulle Jesus säga" eller "vad skulle Jesus göra". Jag tänker ofta på vad Johannes Paulus sade... Colette»

Kära vänner,
Med detta första e-postmeddelande 2017 önskar jag er och alla era nära och kära ett mycket Gott nytt år.  Ni har varit i mina böner över jul och jag hoppas att ni hade ett riktigt bra julfirande. Jag har själv uppskattat den här tiden mycket och känner mig nu utvilad för det kommande året. Den kommande helgen kommer jag att vara i Malin i Co. Donegal församling för att inrätta en månatlig dag för ständig bön för äktenskap och familjeliv. Be för mig att detta  kommer att vara en stor framgång för församlingen där och för våra par och  familjer. Må Gud välsigna er i den kommande veckan.

8-14 januari  - Kristus, Guds älskade
En röst talade från himlen, "Detta är min älskade son, han är min utvalde." Detta är själva kärnan i vår kristna tro. Kristus är Guds Son. Utövandet av vår tro handlar om att praktisera och leva med den övertygelsen och göra det entusiastiskt. Genom att tro att Kristus är Guds Son erkänner vi att han är den som kan lära oss vad Gud är. Och han lär oss att Gud älskar oss,  som en förälder älskar sitt nyfödda barn. Vi måste låta oss gå till denna underbara kärlek i bön och glädje. Kristus är också den som lär oss om mänskligt liv. Han berättar mycket tydligt att det enda sättet att leva är att älska som han har älskat oss. Detta gäller särskilt i de nära relationerna i äktenskap och familjeliv. Det är också sant i hur vi bygger upp vår församling. Vi är ett mycket privilegierade människor.

Allsmäktige, evige Gud, när  den he­li­ga an­den kom ner över ho­nom
Jesus under hans dop i Jordan,
uppenbarade du honom som din egen älskade Son.
Håll oss som dina barn födda av vatten och den helige Ande
trogna vår kallelse.
Detta ber vi  genom Kristus, vår Herre.

Herre, vi firar Kristus, din Sons uppenbarelse
som tar bort världens synd.
Ta emot gåvan av vår kärlek till varandra.
Förena oss med Kristi offer.
Detta ber vi om genom Kristus vår Herre.

Kvälls/nattbön tillsammans
Herre, du föder oss varje dag.
Låt oss lyssna  till Kristus din Son, i tro
och bli dina barn både  till namn och handling.
Detta ber vi om genom Kristus, vår Herre.
Amen.

Aktivitetsfrågor
För ditt äktenskap:
Tänk på din bröllopsdag när ni sa ja till varandra. Hur kommer ni att säga ja till varandra den här veckan?
För andra: Tänk på en grupp som arbetar för rättvisa. Hur kan du hjälpa denna grupp den här veckan?